'Smoelenboek' tegen lastige horecaklanten

'Smoelenboek' tegen lastige horecaklanten

Horecaondernemers in Deventer leggen via een gezamenlijke website een 'smoelenboek' aan, met foto's van lastige klanten aan wie de toegang is ontzegd in één of meer horecagelegenheden.

Doel van de maatregel is om klanten met een lokaalverbod beter in de gaten te houden, en om ervoor te zorgen dat ze er bij een collectief verbod niet tussendoor glippen, schrijft De Stentor.

De gezamenlijke website van de horeca is een initiatief in het kader van de Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan, waarin gemeente, politie en horeca gezamenlijk afspraken maken over veiliger uitgaan.

Fotoverstrekking verloopt binnen een gesloten circuit van de aangesloten horeca. De horeca levert de foto's op basis van beveiligingscamera's zelf aan. De site is slechts met een password te bekijken.

De website maakt dat er continue informatie-uitwisseling is tussen ondernemers. Op de site kunnen zij per horecagelegenheid zien aan wie een ontzegging is opgelegd. Ondernemers krijgen automatisch een mailtje als ook een ander bedrijf een ontzegging heeft uitgedeeld aan eenzelfde persoon en kunnen in het gastenboek met elkaar communiceren.