Heineken-topman: 'KHN moet beter voorlichten over biercontracten

Heineken-topman: 'KHN moet beter voorlichten over biercontracten

Ondernemers moeten alleen nog vrije, liberale biercontracten tekenen met een opzegtermijn van twee maanden.' Dat zegt Heineken-topman Philip de Ridder exclusief voor de camera van Misset Horeca. Hij vindt dat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) meer energie moet steken in het voorlichten van hun leden over dit onderwerp.

Volgens De Ridder hebben ondernemers de sleutel in handen bij het openbreken van de biermarkt. ‘Maar leg je niet vast aan een brouwer en teken alleen vrije, liberale contracten met een opzegtermijn van twee maanden. Als je geen andere verplichtingen bij ons hebt, kun je na twee maanden ook echt weg.’

De Ridder wil hierover wel weer in overleg treden met KHN, mits de verstandhouding normaliseert. De Ridder: ‘Wat er het laatste half jaar is geroepen over de brouwers, dat siert KHN niet’.
Opzegtermijn

De topman roept de branchevereniging op om hun leden beter te informeren. ‘KHN moet veel meer energie steken in het voorlichten van hun leden. Dat ze alleen nog vrije, liberale contracten met een opzegtermijn van twee maanden.’

De oproep aan KHN doet De Ridder in een periode dat het strategisch overleg van Heineken met de brancheorganisatie op z’n einde loopt, 31 december 2013. Heineken zegde de samenwerking eind vorig jaar op na aanhoudende kritieken van KHN op de brouwer. De Ridder: ‘Als je nagaat wat KHN-voorman Van der Grinten over ons heeft geroepen, is het niet gek dat wij de samenwerking hebben opgezegd. Dat bevalt ons slecht.’

Relatie

Om de ondernemers duidelijk te maken welke verbintenis ze aangaan pleit De Ridder voor een begeleidend schrijven bij overeenkomsten. ‘Dan praten we over bijvoorbeeld twee A4-tjes waarin kernachtig wordt uitgelegd wat er in die overeenkomst staat. Misschien moeten we dit samen met KHN uitwerken, maar dan zal die relatie moeten normaliseren.’

De afgelopen jaar verschenen er vier rapporten. Na aanleiding van het tweede rapport heeft de ACM, de vroegere NMa, op verzoek van KHN de markt in beeld gebracht. De Ridder: ‘Uit dat rapport komt naar voren dat het nog wel meevalt met dat slot op de markt, mits horecaondernemers goed nadenken waar ze hun handtekening onder zetten.’

De Heineken-topman doelt vooral op contracten waarmee ondernemers zich voor vijf jaar aan een brouwer binden. ‘In die vijf jaar kun je ook niet onderhandelen en lig je dus ook echt vast.’



In de Misset Horeca van 9 augustus een uitgebreid interview met Philip de Ridder.