Strandhoreca groeit hardst in Noord-Holland en Zeeland

Strandhoreca groeit hardst in Noord-Holland en Zeeland

Het aantal strandbedrijven in Nederland is het afgelopen jaar met 5 procent toegenomen ten opzichte van 2012. Noord-Holland en Zeeland waren de grootste groeigebieden. Nederland telde in 2013 bijna vierhonderd strandpaviljoens, een kleine vijftig meer dan in 2009.

Uit onderzoek van Van Spronsen & Partners blijkt dat het aantal strandzaken in Zeeland met 12 procent is gegroeid van 59 in 2012 naar 66 in 2013. Noord-Holland groeide van 119 naar 126, een stijging van 6 procent.

Alleen Zuid-Holland bleef achter met het landelijke groeicijfer van 5 procent. In Zuid-Holland nam het aantal strandpaviljoens af met 1 procent van 157 in 2012 naar 156 vorig jaar. Flevoland zag het aantal strandzaken toenemen van 6 naar 9.

Den Haag blijft de absolute nummer één op het gebied van strandgemeenten. De gemeente Den Haag, met Scheveningen in haar pakket, steeg van 69 strandpaviljoens in 2012 naar 70 vorig jaar. Zandvoort is nummer twee (van 27 naar 30), gevolgd door Veere (van 21 naar 24).

Verder blijkt uit cijfers dat sinds lange tijd voor het eerst sprake is van stagnatie van de groei van de oppervlakte per strandbedrijf. De gemiddelde oppervlakte van een strandzaak exclusief terras bedroeg in 2013 ruim 160 vierkante meter.

De gemiddelde besteding per strandpaviljoengast bedroeg vorig jaar €9,30 per bezoek. Een stijging van 6 procent ten opzichte van 2012. Maar nog wel behoorlijk minder dan de €10,20 van de periode 2009-2011. Van Spronsen & Partners concludeert dan ook dat paviljoengasten de hand nog op de knip houden en dat paviljoens het vooral moeten hebben van volume.