Topman Howard Schultz wil de service van de koffieketen verbeteren om nog meer klanten te trekken. Starbucks investeert in zijn personeel en kent onder meer een regeling waarbij het scholing betaalt. Ook voerde het vorig jaar een loonsverhoging door. Technologisch timmert het ook aan de weg; sinds september is het in de VS mogelijk om via een mobiele applicatie koffie te bestellen. Deze proef wordt nu ook in Canada uitgerold.
Meer klanten
In het afgelopen kwartaal wist Starbucks wederom meer klanten naar zijn koffiezaken te lokken dan een jaar eerder. Dat resulteerde in een recordomzet van 4,9 miljard dollar, een stijging van 18 procent ten opzichte van een jaar eerder. De winst kwam uit op 652,5 miljoen dollar, tegenover 587,9 miljoen een jaar eerder. De vergelijkbare omzet in het vierde kwartaal steeg met 8 procent. Met name in Azië bleef de omzetgroei achter bij de verwachtingen. Voor het eerste kwartaal van het lopende boekjaar voorziet Starbucks wereldwijd een lagere winst dan waar analisten op rekenen.