Bestellen via smartphone bij Fuiks eten en drinken

Bestellen via smartphone bij Fuiks eten en drinken
Bestellen via smartphone bij Fuiks eten en drinken in Capelle aan de IJssel.

Fuiks eten en drinken in Capelle aan den IJssel introduceert een nieuwe manier van bestellen op het terras. Gasten kunnen met hun smartphone hun bestelling doorgeven. De app is gratis en stuurt de bestelling direct door naar de keuken of de bar.

Fuiks eten en drinken biedt gasten de mogelijkheid om te bestellen via hun eigen smartphone met de app MynOber. De bestelling wordt meteen doorgegeven aan de bar of de keuken. ‘Zo heeft de bediening meer tijd om een goede gastheer- of vrouw te zijn’, zegt eigenaar Marinus Bothof.

‘Lege glazen en net te lang moeten wachten op de bediening zijn niet alleen voor de gasten vervelend, ook voor de medewerkers. Op drukke dagen blijkt het soms lastig te zijn elke gast de aandacht te geven die hij of zij verdient. Door zelf te bestellen krijgt de bar of keuken direct de bestelling door. Zo zit de gast niet met een leeg glas en heeft de bediening tijd om bijvoorbeeld spijssuggesties te geven bij een van onze wijnen of bieren, uitleg te geven over een gerecht of gewoon voor een gezellig praatje.’

Leestip: Bothof over het motiveren van personeel - meten en normen stellen

Bestellen via smartphone: veel opties

Via een gratis app of websitelink kunnen gasten hun drank en borrelhappen bestellen. Ook het roepen van de bediening of aan een andere tafel gaan zitten kan met dit systeem zonder moeite. Bothof: ‘Gasten kunnen op de optie “Roep ober” klikken. Dan staat er in no-time iemand van de bediening bij je aan tafel. Wanneer je halverwege je drankje aan een tafel met meer zon wil zitten, is dit ook geen probleem. Het systeem zorgt dat de bon blijft kloppen en meegaat naar de andere tafel. De bon is op elk moment in te zien’.

De herkomst en proefnotitie van alle 24 wijnen en bubbels, die Fuiks op het terras serveert, zijn terug te lezen in de bestelapp. Daarmee is het restaurant vermoedelijk de eerste in Nederland. Bothof heeft het bestellen via smartphone-systeem ontwikkeld in samenwerking met Woby B.V. Achter de schermen wordt verder gewerkt aan een meer uitgebreide versie.

Fuiks eten en drinken staat op nr. 64 in de Terras Top 100

Bediening houdt belangrijkste taak

Het restaurant doet er alles aan om te zorgen dat iedereen met dit systeem kan bestellen. Zo is er een gratis wifi-signaal op het hele terras. Wie geen smartphone heeft, krijgt een iPod te leen. Toch blijft de bediening meekijken, zeker wanneer er alcohol wordt besteld.

De eigenaar van het restaurant kent zijn verantwoordelijkheden: ‘Als horecaondernemer en lid van Koninklijke Horeca Nederland hebben wij ons aan bepaalde regelgeving te houden, ook als het gaat om NIX18. Daarom moet een zelfbestelling altijd geaccordeerd worden door een gastheer of gastvrouw. Twijfelen zij of iemand boven de 18 is? Dan wordt de gast gevraagd zich te legitimeren’.

Lees hier alles over de Terras Top 100

Bekijk deze collectie

Terras

Hoe haal je de meeste omzet uit je terras? Hoe richt je het in? Hoe train je je terraspersoneel? Wat zijn de ideale terrasdrankjes? In deze collectie vind je allerlei aandachtpunten voor het optimale terras. Van het aanvragen van een terrasvergunning tot inspiratie voor de terraskaart.