artikel

Top 25: Grootste cateraars van Nederland

Catering 43

De Top 25 van grootste cateraars die jaarlijks door Misset Catering wordt samengesteld, heeft dit jaar een nieuwe nummer 1: Albron. Nummer 2 Sodexo geeft weliswaar een hogere totaalomzet op, maar hierin zit ook de omzet van overige facility-services als schoonmaak en bewaking. Bij Albron betreft het puur de in Nederland behaalde f&b-omzet. En die steeg fors.

Top 25: Grootste cateraars van Nederland

1 Albron

Omzet €255 miljoen (2016: €244 miljoen)

Het samengaan van deze cateraar met Facilicom, medio 2016, heeft ervoor gezorgd dat dit laatste bedrijf afscheid heeft genomen van de ‘eigen’ catertak Prorest en de activiteiten hiervan onder de naam Albron voortzet. Voor commercieel directeur Catering Corno Stam liggen het zakelijk hoogte- en dieptepunt over 2016 dicht bij elkaar. De aangegane samenwerking zorgt volgens hem voor ‘een fantastische uitgangspositie in het segment Bedrijfsleven & Overheid. Ook biedt het mogelijkheden voor een verdere groei in het segment Horeca & Leisure en het meer binden van zorginstellingen. Tegelijkertijd zorgde de samenwerking ook voor het ontstaan van meerdere dubbelfuncties, waardoor er afscheid van collega’s moest worden genomen. Er bleven 3344 medewerkers over (1922 fte’s).

Volgens Stam is het onder opdrachtgevers de tendens dat er zowel om meerwaarde als om financieel voordeel wordt gevraagd en dat er meer wordt gestuurd op output. De cateraar moet nu vooral ontzorgen en een grote mate van loyaliteit tonen door zichzelf continu te verbeteren. Door de dalende subsidies betalen gasten per saldo meer voor hun lunch en zij verwachten hier een hogere kwaliteit voor terug. ‘Bij opdrachtgevers in het segment Bedrijfsleven & Overheid leidt dat tot meer risicodragende contractvormen voor ons.’ Toch is hij wel degelijk ook optimistisch. ‘Albron groeit weer rendabel door het creëren van waardevolle momenten met eten en drinken vanuit een positief perspectief voor alle betrokkenen.’

2. Sodexo

Omzet €401 miljoen (2016: €400 miljoen)

De redactie stond bij het bepalen van de nummer-2 positie voor een dilemma. Het omzetcijfer van Sodexo Nederland gaat over de totale in Nederland behaalde omzet van het wereldwijd opererende bedrijf. Dus zowel f&b als de overige facility services. In verband met de beursnotering van Sodexo Group is er geen mogelijkheid voor verdere uitsplitsing van de cijfers.

Een kleine plus van €1 miljoen vergeleken met 2015. Het cijfer betreft het fiscale jaar 2016, dat liep van 1 september 2015 tot en met 31 augustus 2016. De teams van Sodexo in Nederland werken op bijna duizend klantlocaties. Deze zijn zowel te vinden in bedrijfsleven als industrie, overheidsdiensten, ziekenhuizen, zorginstellingen, hogescholen, universiteiten en offshore-installaties.

Sodexo’s maaltijdservice At Your Request bij ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede werd op 31 mei 2016 uitgeroepen tot beste concept van alle ziekenhuizen in Nederland. Op die dag werd de eindrapportage gepubliceerd van een onderzoek naar voedingsconcepten in ziekenhuizen in Nederland door de Stuurgroep Ondervoeding. Dit in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. At Your Request komt volgens de onderzoekers ‘het meest overeen met de optimale situatie’. En daar zijn ze op het Nederlandse hoofdkantoor in Capelle aan den IJssel natuurlijk maar wat trots op.

3. Eurest

Omzet: €220 miljoen (2016: €218 miljoen)

Eurest is onderdeel van de Compass Group. Als zodanig stond het bedrijf vorig jaar ook in deze lijst. Eurest ontwikkelt moderne cateringoplossingen. ‘Met onze culinaire creativiteit voegen we flair en stijl toe aan bedrijfrestaurants, zorginstellingen, horecagelegenheden, hogescholen, universiteiten, overheidsinstellingen en allerlei andere organisaties.’ Eurest heeft een uitgebreid aanbod van formats en producten. Begin dit jaar werd Eurest aangesteld als nieuwe cateraar voor luchtvaarttoeleverancier Fokker Technologies. De catering wordt verzorgd volgens het gezondheidsprogramma ‘Know Your Food’ op de locaties Papendrecht, Helmond, Hoogeveen en Hoofddorp. Know Your Food bleek de doorslaggevende factor voor de gunning aan Eurest. Met dit programma, dat begin 2016 werd gelanceerd, helpt Eurest gasten om voeding te kiezen die past bij de gewenste gemoedstoestand. Via onder andere schapkaartjes worden gasten gewezen op het effect van de voeding op hun gesteldheid. De producten en gerechten zijn gecategoriseerd in vijf ‘moods’: blij, concentratie, energie, weerstand en off-day.

4. Vermaat

Omzet: €175 miljoen (2016: €135 miljoen)

Het is knap hoe Vermaat weet te blijven groeien. Sterker nog: in 2016 is het bedrijf erin geslaagd de grootste groei in zijn historie te realiseren. Liefst €40 miljoen werd er geplust ten opzichte van een jaar eerder. Volgens Vermaat omdat opdrachtgevers, collega’s en leveranciers zich blijvend committeerden aan de groeiende organisatie. ‘We legden een stevig fundament voor verdere groei, ook over onze landsgrenzen heen.’ Niet alleen de omzet groeide fors, dat deed ook het aantal locaties. Bedrijfscatering, ziekenhuizen, musea… letterlijk van bedrijfsrestaurant tot sterrestaurant. Ja, zelfs dat laatste. Want het was chef-kok Joris Bijdendijk die met zijn team in restaurant Rijks in het Rijksmuseum een Michelinster verdiende.

Rijks Restaurant

Een mooie mijlpaal was de overname van OSP Zakelijke Horeca, een bedrijfs- en evenementencateraar die zich toelegt op biologische en lokale producten. Ook de eventcatering tijdens het KLM Open was een klus om trots op te zijn.
Om te blijven groeien, ligt de focus op een verdere versterking van de leidende positie in de ziekenhuizen die Vermaat claimt. ‘En op de groei in het segment Leisure en de vergroting van het marktaandeel in het Premium corporate-segment. Met onze unieke propositie, onze bijzondere concepten en onze sterke financiële positie, verwachten wij ook in 2017 te groeien. Dit jaar staat onze manager op locatie centraal. Hij is de ondernemer, onze kritische succesfactor. Hij krijgt vanuit het servicekantoor alle ruimte en ondersteuning om te excelleren.’

5. Hutten Catering

Omzet: €83,5 miljoen (2016: €73,2 miljoen)

Directeur Bob Hutten geeft het toe. Het ambitieuze project De Verspillingsfabriek dat vorig jaar werd gelanceerd, heeft simpelweg te veel gekost. Maar toch, de faciliteit om van waardeloze grondstoffen en reststromen heerlijke soepen en sauzen te maken, leverde het bedrijf wel veel positieve aandacht op. En de waarde daarvan is simpelweg niet zo goed te meten. Hutten slaagt er al een kwart eeuw in om jaarlijks met 10 procent te groeien, en dat lukte ook in 2016. Het noopte de cateraar wel om de backoffice stevig aan te pakken. Liefst €1 miljoen werd erin geïnvesteerd. Achter de schermen moet het kloppen, wil je daarvóór excelleren.
Bob Hutten constateert dat de markt te veel geldgedreven is en daarbij het welzijn van de werknemer uit het oog verliest. Terwijl vitaal en gezond personeel toch de spil is van iedere organisatie. Dit jaar steekt Hutten €2 miljoen in een ecosysteem tegen de verspilling van food en in eentje tegen de verspilling van talent. Hoe? Dat zullen we ongetwijfeld nog van hem gaan horen.

6. Paresto

Omzet: €70 miljoen (2016: €82 miljoen)

Defensiecateraar Paresto lijkt in 2016 flink te hebben ingeleverd qua omzet, maar dat is niet helemaal waar. De behaalde omzet werd de afgelopen twee jaar door ons geschat en dat getal was simpelweg te hoog. Na een beetje zoeken in de uitgebreide defensieorganisatie kregen we dit jaar echter contact met Paresto-directeur Dirk Uittenbogaard. Hij verontschuldigt zich dat hij als defensieorganisatie niet alle informatie mag delen, maar dat ‘zijn’ totale omzet €70 miljoen bedraagt, is geen militair geheim. Het wordt behaald op 76 locaties, verspreid over het hele land.

Top 25 Grootste cateraars

Defensiecateraar Paresto.

Het was een spannend jaar voor Paresto. Lange tijd leek de overheid de cateringdiensten te willen uitbesteden aan de markt. Voor een deel gebeurde dat al, maar het hele traject werd in 2016 toch stopgezet. Tot opluchting van Uittenbogaard en zijn ongeveer 850 medewerkers. Hij verwacht voor dit jaar geen grote omzetstijging, maar er wordt wel geld vrijgemaakt om te investeren in kassa’s, bedrijfskleding en ICT-systemen.

7. Koninklijke Van den Boer Groep

Omzet: €51 miljoen (2016: €55 miljoen)

De Koninklijke Van den Boer Groep bv is de holdingmaatschappij van onder andere Maison van den Boer, Oseven en FoodforHospitality. Met deze merken is het actief in de Europese markt van corporate, public- en private events en zorgcatering. Naast event-catering verzorgt het familiebedrijf onder leiding van Noud van den Boer – dat in 2016 110 jaar bestond – de hospitality van sport- en entertainmentvenues, net als meerdaagse sport- en cultuurevenementen. Zo werd in 2016 door ‘dochter’ Oseven de catering verzorgd in het Holland Heineken House in Rio. Al stond daar het ‘verlies’ van het KLM Open tegenover. Het rapportcijfer over het afgelopen jaar blijft steken op een 6,5. De teneur is weliswaar dat de markt weer aantrekt, maar in de portefeuille en op activiteitenniveau is dit nog maar beperkt zichtbaar en voelbaar, laat de cateraar weten. Van den Boer zet dit jaar in op de groei met twee eigen venues (zie ook het interview met Oseven-directeur Richard Jonker op pag. 28) en dat is een tendens die meer cateraars lijken te volgen. Het maakt je qua omzet immers minder afhankelijk van de wispelturige markt van eventcatering.

8. Appèl

Omzet: €50,1 miljoen (2016: €45 miljoen)

Een uitstekend jaar voor de Bossche cateraar Appèl. Gevraagd naar zakelijke dieptepunten is het antwoord dan ook kort: geen. Het bedrijf geeft talenten een kans bij Happiness, een nieuwe locatie op het hoofdkantoor van energieleverancier Essent. Ook werd gestart bij het Instituut Beeld en Geluid in Hilversum. Volgens Appèl ‘een voorbeeld van duidelijke verbreding van ons klantportfolio’.
Afgelopen jaar werd €4 miljoen gestoken in de verdere ontwikkeling van het managementinformatiesysteem. Volgens commercieel directeur John van den Bunt kan hierdoor met een klantportal op transparante wijze aan de opdrachtgevers inzicht worden verschaft in de voor hen meest belangrijke parameters. ‘En om de toekomstige groei te kunnen borgen, is daarnaast aanzienlijk geïnvesteerd in medewerkers op ons hoofdkantoor.’

Cateringtrends voor 2018

Alle talenten krijgen een kans bij Happiness, een concept van Appèl.

Dit jaar wordt ook de knip getrokken, liefst €10 miljoen. Het gaat naar een nieuw, duurzaam belevingscentrum, opleidingen, automatisering en duurzaamheid. Van den Bunt zegt dat er vanuit opdrachtgevers steeds meer vraag komt naar het invulling geven aan de huidige trends rondom eiwittransitie (minder vlees, meer groente) en de invulling van sociale inzetbaarheid. ‘Dit zijn de belangrijke thema’s in het huidige cateringbeleid bij onze opdrachtgevers waar we veel ondersteuning en oplossingen in bieden.’

9. ISS Catering

Omzet: €43 miljoen (2016: €35,5 miljoen)

Het Deense ISS is wereldwijd actief en een van de grotere spelers op het gebied van catering en facility services. ‘Als onze bestaande opdrachtgevers gevraagd wordt wat ISS Catering Services onderscheidt van haar concurrenten, loopt er één rode draad door de antwoorden: ‘ISS maakt meer waar dan ze beloven en zorgt voor een vlekkeloze operatie’, staat op de site.
Directeur Catering, Hospitality & Technical Services Frank van Zomeren heeft met de Nederlandse tak een uitstekend jaar achter de rug. De omzet groeide fors. Mooie opstekers in 2016 waren de nieuwe contracten met het GVB (Amsterdams OV-bedrijf) en Enexis. Voor een aanpassing van de kassasystemen wordt dit jaar €600.000 uitgetrokken. Hiermee wordt ook geanticipeerd op de verwachtte groei met elf vestigingen/locaties.
Vanuit de opdrachtgevers valt hem op dat er meer ruimte is voor commerciële contracten. En dat past weer bij de tendens dat catering steeds meer horecamatig moet worden uitgevoerd.

10. Vitam

Omzet: €43 miljoen (2016 €35 miljoen)

Een uitstekend jaar voor Vitam, waar ze met trots terugkijken op de start als cateraar bij alle locaties van de Belastingdienst op 1 sep-
tember 2016. ‘Een mooie gunning, waarmee we verantwoordelijk zijn geworden voor de f&b-dienstverlening op alle locaties van de Belastingdienst. In de aanbesteding werd gevraagd om middels een eigentijds concept aandacht te geven aan de thema’s gezond, duurzaam en hospitality. Deze thema’s sluiten naadloos aan op de visie van Vitam als het gaat om vitaliteit. Deze visie is dan ook doorvertaald in een innovatief maatwerkconcept dat verder gaat dan het traditionele broodje gezond.’
Verder drukken de millennials hun stempel sterk op de lunchcultuur, zo wordt geconstateerd. De vraag naar gezonde voeding blijft toenemen. Mede hierdoor wordt de cateraar steeds vaker als expert op dit gebied gezien. Een rol die Vitam graag vervult.

11. SAB Catering

Omzet: €33,5 miljoen (2016: €32,6 miljoen)

Met een 7,6, behaald tijdens het Nationaal Catering Onderzoek van Foodstep, werd SAB Catering over 2016 bekroond tot de tweede bedrijfscateraar van Nederland. ‘Dat wij met deze mooie score tot tweede beste bedrijfscateraar in het Nationaal Catering Onderzoek zijn verkozen, laat zien dat we met onze gezonde, duurzame en vitale aanpak bijdragen aan een hoge gasttevredenheid. In onze bedrijfsrestaurants ervaren wij ook de trend die in het NCO 2016 naar voren komt dat gasten steeds meer openstaan voor gezond eten en drinken. Dit is een mooie ontwikkeling, waar wij als SAB dan ook steeds meer op inspelen’, aldus directeur Hans van Heel.
Daarnaast groeit SAB ook met eigen horecalocaties, van horeca in eigen beheer tot exploitatie. In natuurgebieden, op een campus met bedrijventerrein, in uiteenlopende bedrijven gesloten of openbaar en op scholen.

12. Dudok Catering

Omzet: €30-33 miljoen (2016: €? miljoen)

Dudok Catering is uitgegroeid tot de tweede eventcateraar van Nederland. In januari 2016 werden Grand, Taat & De Regt en Verhaaf overgenomen van 360FoodEvents, onderdeel van Jaarbeurs Catering. Later in 2016 kwam daar Cuisine on Tour bij, de catertak van de Utrechtse Jaarbeurs. Met de twee ‘oudste’ merken Ma Guise, het bedrijf dat Rens een paar jaar geleden zelf oprichtte, en Maître Frédéric, opereren er nu zes labels vanuit Berkel en Rodenrijs. Ondanks herhaalde verzoeken wil Dudok Catering de omzetcijfers niet geven. Door de overnames van Jaarbeurs Catering heeft Dudok in deze lijst de plaats ingenomen van Jaarbeurs Catering. Vorig jaar nog op 11. De omzet is geschat tussen de 30 en 33 miljoen euro.

13. Cormet Catering

Omzet: €30 miljoen (2016: €36 miljoen)

Als we (oud-)directeur Rijkent Cornelius bellen met de vraag of we het formulier terug kunnen krijgen, vertelt hij zijn bedrijf begin dit jaar verkocht te hebben aan de Italiaanse coöperatie CIR Food. Een speler van formaat met een wereldwijde omzet van meer dan €1 miljard euro. In Nederland werd een sterke partij op het gebied van onderwijscatering gezocht en zo kwamen de Italianen bij Cormet uit. Hetzelfde Cormet dat begin dit jaar nog aan de slag ging bij zowel de Universiteit als de Hogeschool van Amsterdam met het concept Enjoy Today. Hier wordt de catering op alle 36 locaties in de stad ingevuld met lokale ondernemers. Voorlopig blijft de bedrijfsnaam gehandhaafd, zegt Cornelius ‘Maar dit zal op termijn wellicht veranderen.’

Cormet Catering

Cormet Catering

14. RAI Catering

Omzet: €16 miljoen (2016: €15,5 miljoen)

Het blijft lastig om een exacte opgave te krijgen van de in de Amsterdamse RAI geboekte cater-omzet. Ondanks herhaaldelijk mailen en de belofte om terug te bellen, blijft het stil vanuit Amsterdam. Het grootste beurscomplex van het land heeft baat bij de aantrekkende economie. Een blik op de site leert dat de agenda volstaat met beurzen en events. RAI Catering levert zowel event-, personeels- als standcatering. ‘De catering van RAI Amsterdam neemt tijdens een beurs, congres of meeting de verzorging van het eten en drinken voor u uit handen. Uw cateringwensen worden besproken en vertaald naar een smaakvol ontbijt, heerlijke lunch- en dinerbuffetten of borrels met de gewenste bediening en aankleding.’ Daar-naast zijn er nog vijf vaste restaurants.

15. La Place Catering

Omzet: €12 miljoen (2016: €12 miljoen)

La Place wil dit jaar niet meedoen met de Top 25. Ondanks herhaalde verzoeken om in ieder geval de omzet prijs te geven, blijft het bij de eerste mededeling. Dus handhaven we de omzet zoals die vorig jaar wél werd opgegeven.
Als onderdeel van het Jumbo-concern krijgt La Place inmiddels weer kleur op de wangen, zo lezen we in landelijke publicaties. In een aantal voormalige V&D-warenhuizen gaan weer La Place-vestigingen open. Het blijft echter gissen hoe het er bij de cater-tak aan toegaat. La Place is vertegenwoordigd in de RAI, Ziggo Dome en attractiepark Duinrell en catert daarnaast op diverse festivals, zoals Lowlands en North Sea Jazz.

Fotoreportage La Place nieuwe generatie

La Place nieuwe generatie.

16. Beijk Catering

Omzet: €9,8 miljoen (2016: €10,5 miljoen)

Beijk Catering introduceerde eind 2016 een nieuwe formule: Chef Serveert. Catering met een horecabeleving, waarbij de cateringmedewerker de chef is die iedere dag de producten vers bereidt. Stuk voor stuk worden de bedrijfsrestaurants van Beijk nu omgebouwd, momenteel 35 in totaal. (In Misset Catering 2 – 2017 een reportage over het concept.) Het bedrijf is ook actief in een aantal eigen locaties, zoals congrescentrum Hanze Plaza, het Abe Lenstra Stadion en de Allersborg. Hier werd een stijging in diver-
siteit aan opdrachten geconstateerd: musicals, beurzen, uitgeserveerde diners, plenaire bijeenkomsten, workshops, markten, proeverijen en concerten. ‘Wij mochten optimaal creatief zijn en konden de veelzijdigheid van onze locaties benutten en benadrukken.’ Verder werden de franchiserechten van de Amerikaanse restaurantformule TGI Friday’s verworven. Eind 2017 opent de eerste vestiging op Hoog Catharijne in Utrecht.

17. Bos & Bos Catering

Omzet: €8,2 miljoen (2016: €5,3 miljoen)

Bos & Bos gaat als de spreekwoordelijke speer. Bijna €3 miljoen omzet erbij, en dat was vooral te danken aan het openen van drie nieuwe ‘A1-locaties’. Bites&Flights op Groningen Airport Eelde, café-restaurant Huis de Beurs op de Vismarkt in Groningen en DOT Groningen, het voormalige Infoversum en tevens 3D-bioscoop. Op het gebied van catering merkt directeur Renske Bos op dat voor opdrachtgevers de conceptmatige invulling van een event ‘een must’ is. ‘Van de locatie tot de aankleding daarvan, van parkeerbegeleiding en registratie van gasten tot en met de giveaways. Maar ook het aanvragen van vergunningen en het regelen van entertainment, licht, geluid en techniek. En tenslotte natuurlijk ook het verzorgen van een passende culinaire invulling. Het op maat maken van gerechten, passend bij de betreffende opdrachtgever.’
De cateraar die al het werk uit handen neemt; het is een trend. ‘En daar hoort ook het afraden van een act met met helium gevulde ballonnen bij’, voegt Bos daaraan toe. Als de verwachte omzetgroei van 15 procent gerealiseerd wordt, gaat ze met haar bedrijf volgend jaar richting de €10 miljoen omzet.

18. Van der Linde Catering

Omzet: €7 miljoen (2016: €8 miljoen)

In 1962 begonnen als een lunchroom, is Van der Linde precies vijftig jaar later uitgegroeid tot een van de topcateraars van het land. Van de opgegeven omzet van €7 miljoen wordt €5,4 miljoen gedaan met event- en partycatering, het overige deel is contractcatering. Het bedrijf is actief in meerdere eigen locaties, waaronder Sparta-stadion Het Kasteel, de Van Nelle-ontwerpfabriek, eveneens in Rotterdam, en Corpus in Leiden. In een recent interview laat directeur Hans van der Linde weten dat het hem opvalt dat voor hem als opdrachtnemer de markt aan het versnipperen is. ‘Steeds meer freelancers bieden zich aan en concurreren met de branche. Loyaliteit is niet meer vanzelfsprekend. De mix van traditionele kernwaarden als prijs, kwaliteit, ervaring en creativiteit zijn niet meer onderscheidend genoeg.’

Voor dit jaar staat de uitrol van de nieuwe horecaformule City Bakery op de planning. Hier staan lokale producten centraal, van brood bij de bakker om de hoek, plaatselijk gebrouwen bier en vlees uit de streek. Er kan zowel gegeten worden als eten afgehaald. ‘We zien nu ruimte om verder te denken, vooruit te gaan, nieuwe dingen uit te proberen. Dat maakt ons vak ook zo leuk! In de loop van dit jaar zullen we hier meer over communiceren.’

19. The Colour Kitchen

Omzet: €8 miljoen (2016: €6 miljoen)

Sarath in 't Groen, The Colour Kitchen

Sarath in ’t Groen, The Colour Kitchen

Sarath in ’t Groen, coördinator keukens bij The Colour Kitchen, vertelt over de mooie kanten van zijn vak. Het werken met jongeren die langere tijd werkloos waren, maar bij ‘zijn’ bedrijf de kans krijgen horeca-ervaring op te doen en het vak te leren. ‘Je ziet ze groeien’, merkt hij op en dat geeft extra veel voldoening aan zijn baan. De maatschappelijk betrokken cateraar heeft een goed jaar achter de rug, en die tendens lijkt zich ook in 2017 door te zetten.

20. Van Leeuwen Catering

Omzet: €5,6 miljoen (2016: €5,4 miljoen)

Van Leeuwen Catering is de cateraar die met ambitie een maatschappelijke boodschap overbrengt. Of dit nu in een onderwijskantine is, in een bedrijfsrestaurant, op een party of tijdens een evenement. ‘Met pure concepten laten we zien dat bewust eten en drinken lekker is. Vanuit ons concept ONTDEK verzorgen we gezonde schoolkantines. Met ‘Ontmoet’ bieden we verantwoord succes op feestelijke en zakelijke party’s. Met ‘Beleef’ haal je specifieke kennis over catering van grootschalige evenementen in huis. Ontdek, Beleef en Ontmoet…drie specifieke werkgebieden van waaruit wij onze missie met passie, trots en vakmanschap verwezenlijken.’ Met de eigen Van Leeuwen Academie worden opleidingen verzorgd voor (aankomende) medewerkers.

21. Leo op het werk!

Omzet: €5,28 miljoen (2016: €4,68 miljoen)

Een uitstekend jaar voor Leo op het werk!, het bedrijf van Misset Catering-columnist Peter van Ee. Hij geeft 2016 het rapportcijfer 8+. De reden? ‘Wij voelen ons, net als vorig jaar, zeer bevoorrecht dat we jaar op jaar, niet heel hard, maar toch groeien. Aardig om te weten: wij doen níet actief aan sales!’ En zet de huidige tendens door, dan wordt er voor dit jaar weer een omzetplus van zeker 10 procent verwacht.
Een mooie opsteker was ook dat het team op zijn locatie Blue Sky Group de prijs kreeg voor ‘Het leukste cateringteam van Neder-land’. Ook werden er weer tien Leo Awards uitgereikt. Interne waarderingen voor teamleden die opvielen en daarom in het zonnetje werden gezet. Wel valt het Van Ee op dat de lunchcultuur in Nederland wat langzamer verandert dan trendwatchers hebben voorspeld. Verantwoord lunchen wordt weliswaar steeds meer omarmd, maar door opdrachtgevers wordt er nog te weinig beleid op gemaakt. ‘Het verbaast mij ook dat de overheid het nuttigen van gezonde voeding niet meer stimuleert, in plaats van het bestraffen ervan via de werkkostenregeling.’

22. Cater Concept

Omzet: €4,2 miljoen (2016: €4,1 miljoen)

Directeur Roy Heetkamp vertelde onlangs hoe het idee om de website op te frissen, uitmondde in een compleet nieuwe bedrijfsuitstraling. Nieuw logo, nieuwe bedrijfskleding, nieuwe aankleding van de locaties. Alles oogt weer fris en is toekomstbestendig. Géén reden om achterover te leunen. De vernieuwing en verandering van het assortiment blijft een continu proces’, zegt Heetkamp. MVO is ook een speerpunt. Het hoofdkantoor in Raalte wordt volledig CO2-neutraal door de plaatsing van zonnepanelen. Het moet een CO2-reductie opleveren van liefst 13.500 kilo op jaarbasis. Een tegenvaller was er ook in 2016. Een klant waar al 25 jaar de catering werd verzorgd, besloot de activiteiten naar Polen te verhuizen en sloot de deuren. Een uitdaging voor dit jaar is dan ook het binnenhalen van aanbestedingen. Geen sinecure, meent Heetkamp. ‘Het gaat er te veel over wie de beste tekstschrijver heeft, en minder over hoe je als bedrijf in elkaar zit en hoe je zaken doet met elkaar.’

23. Visschedijk Catering

Omzet: €3,6 miljoen (2016:?)

Vanuit het oosten van het land, Hengelo, opereert Visschedijk Catering. Vooral actief in bedrijfscatering, maar 20 procent van de omzet komt uit event- en partycatering. Het bedrijf is actief op 32 locaties. Ook hier is de stemming positief. Directeur Erwin Wigbold zag in 2016 een toename in zowel kwalitatieve als kwantitatieve groei en is er ook trots op dat de lunch verzorgd mocht worden voor de koning. Voor dit jaar wordt gerekend op meerdere nieuwe locaties. ‘Visschedijk heeft de ambitie klanten en medewerkers te verbinden, met ons vakmanschap als basis en met oog voor onze maatschappij. Hierin de optimale balans vinden, is ons ultieme doel.’ De maatschappelijke betrokkenheid van deze cateraar komt tot uiting met het Visschedijk Fonds. Jaarlijks wordt 5 procent van het rendement hierin gestort en uitgegeven aan goede doelen.

24. Van Lier Catering

Omzet: €2,7 miljoen (2016: €2,7 miljoen)

Een gelijkgebleven omzet, maar toch een enerverend jaar voor de Drentse cateraar Van Lier. Er werd flink geïnvesteerd in een nieuwe uitstraling en in de aankleding van de locaties. Met dat laatste wordt ook dit jaar doorgegaan. In combinatie met een vernieuwde website moet het ertoe bijdragen dat de naamsbekendheid toeneemt. Directeur Rijnie Trip ziet een markt die steeds horecamatiger is ingesteld en gezonde voeding belangrijk vindt. ‘Het verschil in assortiment tussen horeca en bedrijfscatering wordt steeds minder groot; lokale leveranciers worden belangrijker. Trends in de horeca wensen opdrachtgevers ook terug te zien in het bedrijfsrestaurant.’

25. Twins Bedrijfscatering

Omzet: €2 miljoen (2016:?)

Het relatief jonge Twins Bedrijfscatering werd in 2010 opgericht en verzorgt catering in zowel voetbalstadions (FC Den Bosch) als huiskamers. ‘Transparantie, enthousiasme en het leveren van een goede kwaliteit voor een marktconforme prijs zijn onze kenmerken.’ In totaal is Twins actief op twintig locaties. Eigenaar Jo Broeren geeft 2016 een dikke 8. Wederom werd een sterke groei doorgemaakt, zo motiveert hij dit cijfer. Die lijn ziet hij in 2017 doorzetten. Een kwart miljoen omzet erbij, schat hij in.
Behalve in de catering ziet Twins ook groeikansen in de horeca. Afgelopen jaar werd in Antwerpen Croquettenbar Smaeck geopend en ook dit jaar wordt geïnvesteerd in nieuwe horecazaken. Net als veel van zijn collega-cateraars ziet ook Broeren bij opdrachtgevers een toenemende behoefte aan nieuwe concepten.

Reageer op dit artikel