Sodexo pakt Fairtrade-prijs

Sodexo pakt Fairtrade-prijs

Sodexo is een van de winnaars van Fairtrade@Work, een nieuwe campagne die tot doel heeft om het gebruik van Fairtrade producten op het werk te stimuleren. Sodexo won in de categorie Cateraar.

Dinsdagmiddag reikte Stichting Max Havelaar het ‘Gouden Dienblad 2010’ uit aan de winnaars van Fairtrade@Work. Max Havelaar riep bedrijven op om een originele activiteit te organiseren zoals een ontbijt, lunch of wijnproeverij, waarbij het gebruik van Fairtrade producten centraal stond.

Op ruim drieduizend bedrijfslocaties vonden dinsdag activiteiten plaats die werden beoordeeld door de vakjury. In de categorie Cateraar bemachtigde Sodexo de eerste prijs. Albert Heijn won in de categorie Werkgever en het Amsterdamse restaurant De Culinaire Werkplaats won de prijs in de categorie Kleinbedrijf.

De jury bestaande uit Floortje Dessing (ambassadeur Stichting Max Havelaar), AdriePapma (directeur Oxfam Novib) en Hans Schmeinck (Misset Catering) beoordeelden de inzendingen op basis van de volgende criteria: originaliteit, aantal gebruikte Fairtrade producten en de bijdrage aan bewustwording onder werknemers.

In ruim duizend bedrijfsrestaurants van Sodexo konden gasten zelf een Fairtrade menu samenstellen met behulp van receptkaartjes. Albert Heijn riep zijn werknemers op om hun vertrouwde pak koffie mee te nemen van huis en op het werk te verwisselen voor Fairtrade koffie en restaurant de Culinaire Werkplaats, maandag uitgeroepen tot beste groenterestaurant van de Benelux, organiseerde speciaal voor hun stagiaires een Fairtrade lunch.

Het ‘Gouden Dienblad’ werd dit jaar voor de eerste keer uitgereikt. ‘Deze eervolle onderscheiding geeft aan dat bedrijven duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Dat begint in de eigen organisatie, onder andere met het serveren van Fairtrade producten op het werk’, aldus Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar.