'Martinair wil af van Marfo

'Martinair wil af van Marfo

Luchtvaartmaatschappij Martinair wil af van cateringproducent Marfo in Lelystad. Dat schrijft de Telegraaf. Ook andere bedrijfsonderdelen en afdelingen worden afgestoten of uitbesteed en de vluchten binnen Europa moeten worden geschrapt. Martinair verkeert financieel in zwaar weer.

De reorganisatie geen gevolgen voor de werknemers van Martinair Foodservice in Lelystad, 'Het bedrijf loopt goed', zegt directeur Schaap op Omroep Flevoland. Pas eind dit jaar wordt bekend of en wanneer de onderdelen in Lelystad worden verkocht. De vrachtdivisie en de intercontinentale vluchten blijven wel behouden. De Raad van Commissarissen en de aandeelhouders - KLM (50%) en Maersk (50%) - hebben tot de drastische reorganisatie besloten. Over ontslagen bestaat nog onduidelijkheid. Deze besluiten zijn donderdagmiddag bekendgemaakt aan de ruim 3600 personeelsleden, die bij Martinair werken. De vluchten binnen Europa worden na de zomer al gestaakt.

De aandeelhouders zijn van mening dat moet worden gestreefd naar een aandeelhouder bij Martinair in plaats van twee, die de laatste jaren voor een langdurige status quo in de ontwikkelingen hebben gezorgd. De voorkeur is uitgesproken voor de KLM als aandeelhouder, maar dat zou wel eens op bezwaren van de concurrentieautoriteiten in ons land en van de EU kunnen leiden. Martinair maakte vorig jaar zeven miljoen euro verlies, tegen 14 miljoen euro winst het jaar ervoor.

Vorig jaar werd dochter Martinair partyservice al verkocht aan Maison van den Boer. Een andere dochter, Marfo (Martinair Food), bleef wel behouden. In de moderne fabriek in Lelystad worden al meer dan 25 jaar lang meer dan 150.000 maaltijden per dag gemaakt. Afnemers zijn onder meer luchtvaartmaatschappijen, bedrijfskantines en cateraars. Vorig jaar trok Marfo nog de bekende chef Pascal Jalhaij aan voor het merk Chef Martin.