Smaak van vlees vervangers wordt steeds beter

Smaak van vlees vervangers wordt steeds beter

Cateraars die hun gasten willen voorzien van vegetarische producten kunnen kiezen tussen steeds meer kwalitatief hoogwaardige vleesvervangers. Deze producten worden ook steeds aantrekkelijker voor de consument, zo meldt Misset Horeca.

Kenners zijn enthousiast over de smaak van vleesvervangers. Zo legden twee volvlees hamburgers het in een smaaktest af tegen een hybride (met plantaardige bijmenging gemaakte) hamburger van het Nederlandse bedrijf Meatless. Dat gebeurde bij de lancering van het platform Nieuwe Eiwitproducten, Het Planeet, op 25 januari in Woerden, zo meldt Misset Horeca.

Felix Wilbrink (culinair journalist van De Telegraaf), Fiona Ivanov (culinair redacteur en flexitariër) en Paul Vocking (vleeswarenmaker, bekend van de Utrechtse Vockingworst) waren de proevers. Op de eerste en tweede plaats eindigden de hybride hamburgers, daarna de twee volvlees varianten. Een opmerkelijke uitslag.

Vleesvervangende producten worden aantrekkelijker voor de consument. Uit een onderzoek van Intomart Gfk en Food for Food blijkt dat in de leeftijdscategorie van achttien tot 34 jaar vleesvervangers meer en meer worden geaccepteerd. De helft van de bevolking geeft aan vleesvervangers niet meer af te wijzen.

Vooral jongeren zijn erg geïnteresseerd in flexitarisme: een of twee dagen geen vlees eten. Het wint bij hen terrein.