Veelbelovende concepten bij NS

Veelbelovende concepten bij NS

De horeca en catering op treinstations in ons land verandert in hoog tempo. Op dit moment is de komst van gezonde, kant-en-klaarmaaltijden hot. Dat meldt de horecamoeder van de Nederlandse Spoorwegen, Servex, die eraan toevoegt dat het voor 2007 nieuwe ontwikkelingen verwacht.

‘Iets Aziatisch’ verklapt directeur Jan Kooiker van Servex op de vraag wat treinreizigers in 2007 kunnen verwachten qua horeca-aanbod. ‘Dat missen we absoluut nog op onze stations. Wokken, sushi of noodles, of misschien wel allemaal. Daarachter zit ook weer de trend van natuurlijk en gezond eten’, aldus Jan Kooiker in BN/DeStem.

De NS is de laatste tijd hard bezig om het horeca-aanbod op stations te veranderen. Kooiker: ‘We gaan de stationsmarkt helemaal opnieuw bekijken. In de toekomst moeten mensen op stations snel een drankje of hapje kunnen kopen, maar ook een gezonde maaltijd om mee naar huis te nemen’.

Op dit moment zijn grote verbouwingen gaande op de stations in Breda, Den Haag, Utrecht en Arnhem. Naast vestigingen van de ketens Burger King, AH to Go en C’est du Pain gaat de NS op korte termijn flink inzetten op de succesvolle formule La Place. Het station verandert in een soort eetplein.

Ook denkt Kooiker aan andere spraakmakende concepten. Zoals de verkoop van ambachtelijk bereide vis op grote stations. Of om iets met stoomconcepten. ‘Die zag ik in Parijs. Ik bestelde aan bamboebakje met twee rauwe eitjes, garnalen, kaas en kruiden. Dat ging anderhalve minuut in de steamer en het was klaar. Vruchtensap erbij en ik kon snel eten’, aldus Kooiker.

Zie ook:
Verzet tegen ondergang stationsrestauratie