Kliekipedia.nl bindt strijd aan met verspilling

Kliekipedia.nl bindt strijd aan met verspilling

Alweer een nieuw initiatief tegen voedselverspilling. Bekende Nederlanders binden samen met de site kliekipedia.nl de strijd aan.

Een campagne van de Stichting Ideële Reclame (SIRE) moet eraan bijdragen dat consumenten de verspilling van voeding aan banden leggen. SIRE vraagt aandacht voor het gebruik van overgebleven ingrediënten en kliekjes. Via website Kliekipedia.nl kan de consument inspiratie opdoen om van kliekjes iets lekkers te maken. Kliekipedia.nl wordt ondersteund met een TV- en radiocommercial.

De website Kliekipedia.nl biedt informatie, inspiratie, tips en recepten om verspilling terug te dringen. Ook zijn hier video's te vinden van bekende Nederlanders waarin zij laten zien hoe zij met kliekjes omgaan.

Kliekipedia.nl wordt ondersteund met een TV-commercial, radiocommercial, online campagne, social media en PR. In de TV-commercial worden bekende spots met onder meer Cora van Mora, Petje Pitamientje 'Stom hè' (Calvé), Martine Bijl (Hak), Harry Piekema (AH) en Peer Mascini (Melkunie) hergebruikt. Op ludieke wijze vraagt SIRE hiermee aandacht voor voedselverspilling bij de consument en reikt via Kliekipedia.nl oplossingen aan om echt in actie te komen.

Nederland gooit jaarlijks tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo voedsel weg, van de boer, via de winkel tot horeca en consument. De consument zelf blijkt de grootste verspiller met 50 kilo per persoon per jaar. Ruim 14% van alle etenswaren die we kopen, gaat ongebruikt de prullenbak in.

Veel partijen hebben belangeloos bijdragen. Onder hen ook Grand Catering.