Shift Happens app moet weer leven brengen in het bedrijfsrestaurant

Shift Happens app moet weer leven brengen in het bedrijfsrestaurant

Albron heeft de app Shift Happens ontwikkeld, waarmee gasten zich inschrijven voor een shift in het bedrijfsrestaurant om zo coronaproof te lunchen. Albron stelt de app gratis beschikbaar voor collega-cateraars en bedrijfsrestaurants in eigen beheer.

‘Onwerkelijk stil’, zo omschrijft Mark Hartmans van Albron de situatie in veel bedrijfsrestaurants. Nadat er wekenlang geen gasten ontvangen konden worden, neemt de klandizie nu weer toe. Maar wel pas nadat overal belijning werd aangebracht, de routing zichtbaar gemaakt, plastic schermen opgehangen en producten voorverpakt. Kortom, alles wat nodig is om anderhalve meter afstand te kunnen bewaren en zo veilig te lunchen.

Spreiding is een must

De aanpassingen hebben grote gevolgen voor de capaciteit van de bedrijfsrestaurants. De directeur business development zegt dat in de restaurants waar Albron actief is de capaciteit na al deze aanpassingen nog maar 25% is van voorheen. ‘Vaak is de ruimte zelf nog wel groot genoeg om meer gasten te ontvangen, maar de bottleneck is het uitgiftepunt. Hier kunnen steeds maar een paar mensen tegelijk aanwezig zijn.’ Spreiding van de lunchgasten is dus een must.

Shift Happens

Bezoekers reguleren

Al vrij snel na aanvang van de crisis werden op het hoofdkantoor in De Meern de koppen bij elkaar gestoken. Het idee om via een app de bezoekersaantallen te reguleren, kwam zo ook op tafel. ‘We zagen al snel dat lunchen in shifts dé oplossing is voor het bedrijfsrestaurant. De tijd dat iedereen tegelijk tussen 12.00 en 13.00 uur gaat lunchen, is voorlopig wel voorbij. Ik vroeg aan onze IT-afdeling of zij er een app voor konden ontwikkelen en dat bleek het geval.’

Uitrol van de app

De ontwikkeling van de app past volgens Hartmans in een groter geheel van afspraken. Samen met andere cateraars, verenigd in de Veneca en in samenspraak met VNO-NCW, zijn duidelijke protocollen afgesproken over de inrichting van het ‘nieuwe’ bedrijfsrestaurant. Een speciaal team van Albron heeft alle opdrachtgevers geholpen de restaurants volgens deze normen in te richten en zo dus ook de capaciteit te bepalen. Deze gegevens zijn nodig voor een accurate werking van de app.

Shift Happens

Werknemers die willen lunchen, reserveren via de app een shift van een half uur in het bedrijfsrestaurant. Is het voorkeurstijdstip al vol dan zijn de alternatieven meteen zichtbaar. Wie op het gereserveerde moment komt lunchen, krijgt bij de ingang een dienblad met bord en bestek aangereikt – ‘je wilt niet dat alle gasten zelf in de bestekbakken moeten graaien’ – en kan beginnen met het bij elkaar verzamelen van de lunch.

Gratis te downloaden

De Shift Happens app is te downloaden in de App-store en Google Play en is gratis beschikbaar voor iedereen met een bedrijfsrestaurant. Wie gebruik wil maken van de app, kan zich aanmelden via Shift@albron.nl. De app is zo ontwikkeld dat Albron geen privacygevoelige gegevens in handen krijgt van zowel gasten als collega-cateraars. ‘En sowieso worden iedere week alle gegevens gewist’, zegt Hartmans. ‘We hebben er met zijn allen baat bij dat bedrijfsrestaurants weer open kunnen. Wij hebben als Albron de middelen om dit te kunnen ontwikkelen, maar hopen dat alle collega’s er baat bij hebben.’