Omzet formulecafetaria's stabiel

Omzet formulecafetaria's stabiel

Omzetten van bij formules aangesloten cafetaria's zijn redelijk stabiel. Ondanks de slechte economie melden enkele zelfs omzetgroei. Die is veelal te danken aan diepe prijsacties waarmee de consument wordt gelokt. De omzetverwachtingen voor 2011 van formulemanagers zijn gematigd positief.

Alle formules denken te groeien in vestigingen, veel ondernemers zijn op zoek naar ondersteuning. emiddeld maken formules een gelijkblijvende omzet. Maar er zijn wel verschillen. Plaza, AnyTyme en Snackpoint zeggen bijvoorbeeld iets te stijgen, Kwalitaria meldt een kleine daling en Verhage zegt dat de cijfers overeenkomen met die van de branche (min of meer gelijkblijvend).

Formules die in omzet stijgen hebben dat aan harde diepe prijsacties te danken. Vergelijkbare Plaza-vestigingen groeiden met 3-4 procent, meldt formulemanager Arthur Huijbregts. 'We houden veel scherpe prijsacties, met de nadruk op combideals, euroknallers, gezinsacties en terugkomacties.' Snackpoint, de ‘actiekoning’, meldt ook een kleine groei. 'Echt knallen voor weinig geld, daar is de consument gevoelig voor', meldt Roger Gielen.

Wispelturige consument

Wat Tom Bijl van Verhage enorm opvalt is de wispelturige consument. 'Van ‘dag tot dag’ is er geen peil te trekken op de omzetten. Tot enkele jaren gelden kon je die redelijk inschatten terwijl je er nu vaak fors naast zit. Aan het einde van de maand komt de omzet dan echter weer wel behoorlijk overeen.'

FFC-directeur Rob Besseling meldt dat Kwalitaria 'iets onder index 100 zit'. De keten trok minder gasten. De gemiddeld hogere besteding kon dat net niet goed maken. Kwalitaria heeft wel wat prijsacties gedaan maar ‘zoekt’ het vooral elders. 'We stoppen de meeste energie in het verbeteren en vernieuwen van de formule en het assortiment, daarmee geven we de consument een reden om naar ons toe te komen.'