Starbucks wil kantoren veroveren

Starbucks wil kantoren veroveren

Starbucks wil groeien, dat is geen nieuws. Wel bijzonder is hóe de koffiegigant dat wil gaan doen. In navolging van 'concurrent' DE wil Starbucks de Nederlandse kantorenmarkt veroveren en binnen een jaar honderd koffiecorners in bedrijven hebben.

'Starbucks wil graag daar vertegenwoordigd zijn waar mensen wonen, werken en reizen', zei Starbucks-manager franchise Europa Arjan Oudejans toen hij begin dit jaar de samenwerking met Shell aankondigde. Want ook daar wil Starbucks groeien.

Maar nadrukkelijk zat werken in dat rijtje. In november vorig jaar startte een proef met een koffiecorner in het hoofdkantoor van Crocs in Hoofddorp, schrijft NRC Q. Koffie van Starbucks uit een automaat, enkel voor werknemers.

Honderd locaties

Intussen hebben ook Footlocker en de Rotterdam Science Tower een eigen Starbuckshoek. Nog dit jaar moeten er honderd locaties zijn.

Overigens begon Starbucks in Nederland ooit met uitsluitend een bedrijfskoffiezaak: jarenlang was de enige plek in Nederland waar Starbuckskoffie beschikbaar was het hoofdkantoor van Nike. Enkel voor werknemers dus, het zou tot 2007 duren voor de eerste publieke vestiging, op Schiphol, opende.

Competitie

Starbucks houd voor de expansieplannen goed de competitie in de gaten. Het is geen toeval dat nu de plannen voor de bedrijfskoffiecorners vorm krijgen, net nu DE Master Blenders hun DE Coffee Kitchen voor kantoren heeft gelanceerd. Starbucks noemt hun concept Starbucks Corner Café.

Overigens wil Starbucks ook búiten de kantorenmarkt groeien. Er komt een eigen vestiging in Den Haag bij en er is ruimte voor meer franchisevestigingen.