Vleesschandaal en concurrentie drukken winst McDonald's

Vleesschandaal en concurrentie drukken winst McDonald's

Een vleesschandaal in Azië drukt de winst van McDonald's in het derde kwartaal. Filialen van de fastfoodgigant in Azië kregen vlees geleverd dat over de houdbaarheidsdatum was. Het zorgde voor een fikse deuk in het imago en een daling van de winst per aandeel, tussen de 15 en 20 dollarcent. Ook de toegenomen concurrentie op de thuismarkt draagt bij aan de sterkste krimp sinds 2003.

De winst van per aandeel McDonald's lag in hetzelfde kwartaal vorig jaar op 1 dollar veertig. Het vleesschandaal zorgde voor een daling in het derde kwartaal van 15 tot 20 dollarcent. De totale verkopen lagen in augustus bijna 4 procent lager dan in 2013. Hierdoor kampt McDonald's met de sterkste krimp sinds 2003.

Vleesschandaal

Het vleesschandaal kwam recent aan het licht, toen bekend werd dat de Chinese leverancier Shanghai Husi vlees verkocht dat over de houdbaarheidsdatum was. Het bedrijf leverde onder meer aan Aziatische filialen van de fastfoodketen. Ondanks het feit dat McDonald's de samenwerking direct opzegde, zorgde het voor een imagoprobleem. Tevens kampte McDonald's daardoor direct met een tekort aan vlees en kip omdat andere leveranciers vooralsnog niet aan de vraag kunnen voldoen

Toegenomen concurrentie

De winstdaling is niet alleen te wijten aan de problemen in Azië., maar ook doordat McDonald's steeds lastiger klanten weet te lokken in de Verenigde Staten. Op de thuismarkt voelt het concern de stevige concurrentie van fastfoodketens als Burger King en Taco Bell, die sterk inzetten op voordeelmenu's en onbijtaanbiedingen.