Duurzame investeringen Lamb Weston/Meijer

Duurzame investeringen Lamb Weston/Meijer

Lamb Weston/Meijer, onderdeel van de Amerikaanse multinational ConAgra Foods, investeert in zijn Europese fabrieken. Voor de investeringen is niet alleen de markt leidend, het bedrijf heeft ook een ambitieus duurzaamheidsprogramma met zes kernthema's opgesteld, meldt VMT.

Het bedrijf wil voor 2020 het leidingwaterverbruik per ton eindproduct met 50 procent verlagen. Dan moeten ook het directe energieverbruik per ton eindproduct en de gerelateerde broeikasgasemmissies met 30 procent zijn verlaagd. Op de locaties in Kruiningen en Bergen op Zoom zijn diverse innovaties in de fabriek doorgevoerd die de doelstellingen dichterbij brengen.

Hergebruik van water

Hergebruik van water is voor Lamb Weston een belangrijke stap. Het gebruikte proceswater uit de fabriek bevat voornamelijk zetmeel en mineralen die tijdens de diverse processtappen uit de aardappel treden. Het bedrijf heeft op alle vestigingen een eigen biologische waterzuivering, waarop een aanvullende zuivering wordt toegepast. Via een anaerobe reactor zet Lamb Weston het zetmeel om in biogas. In het verleden gebruikte het bedrijf dit biogas voor de productie van elektriciteit en warmte. Nu de processen deels zijn aangepast, dient het biogas rechtstreeks om de stoomketel op te stoken. Op dit moment bedraagt de biogasproductie 500 tot 550 kuub per uur.

Nadat het zetmeel uit het water is gehaald worden ook fosfaten en stikstof teruggewonnen en in struviet omgezet. Dit wordt verkocht als natuurlijke meststof. Via een membraanbioreactor en omgekeerde osmose ontstaat vervolgens gedemineraliseerd water van drinkwaterkwaliteit. Met deze zuiveringstechnologie verlaagt het bedrijf nu al het leidingwatergebruik met 10% op een vestiging oftewel 70.000 kuub per jaar. De komende 6 jaar wordt de zuiveringstechnologie op grote schaal in de andere Europese productiefaciliteiten geïmplementeerd.

Voedingswaarde voorgebakken aardappelproducten verbeteren

Lamb Weston wil ook de voedingswaarde van de voorgebakken aardappelproducten verbeteren en duidelijke informatie over de voedingswaarde verstrekken aan zowel zijn klanten als de consument. Het bedrijf frituurt alle producten van het eigen merk in zonnebloemolie in plaats van palmolie. Van het totaal volume wordt nu 75 procent voorgebakken in een olie met maximaal 1 procent transvet en 12 procent verzadigd vet.