Pomphouder verdient kost met wasstraat en frituur

Pomphouder verdient kost met wasstraat en frituur

Steeds meer pomphouders in Nederland verkopen naast benzine ook friet. Neem Gerard van Weelde van Perfect Energy in Nieuwerkerk aan de IJssel. Hij investeerde vorig jaar 2015 in een bakwand. De kost verdient hij niet met benzine. Maar de wasstraat en gefrituurde snacks.

De alcohol zijn we al kwijtgeraakt. De tabaksverkoop staat onder druk. En de marges op benzine zijn flinterdun. Als de politiek het e-rijden ook nog eens gaat stimuleren, dan móet je als pomphouder op een bemand tankstation wel verder kijken en nieuwe dingen verzinnen om te overleven.

Waar liggen dan je kansen?’ Gerard van Weelde kopt de voorzet zelf in. ’Bij wassen en eten. Daar ligt nu onze focus.’ ‘Onderweg in topvorm’ is zijn pay-off. Dat wil hij zijn gasten meegeven. Een schone jas en brandstof voor de auto én het lichaam. ‘Niemand neemt tegenwoordig nog een zakje met boterhammen mee van huis. Hier kun je lekker koffie drinken, ontbijten en lunchen. Daarnaast zetten we met de bakery (sinds 2012) en de bakwand nadrukkelijk in op de avond, het derde eetmoment van de dag. We hebben kant-en-klare maaltijden geprobeerd, maar dat wilde niet echt. Sligro bracht ons op het idee. Bijna iedereen lust friet. In de bakery met bakwand zit enorm veel potentie. Nu zitten we in de plus.’

Koffiehuis
Wie in Nieuwerkerk aan de IJssel op de Europalaan rijdt, en Perfect Energy nadert, niet in één oogopslag dat de naam ‘tankstation’ allang niet meer de lading dekt. Naast acht tankplaatsen beschikt Van Weelde over zes wasboxen, vier stofzuigers, een autowasmachine, aanhangers en bestelwagens voor de verhuur, wasmachines voor textiel én een grote shop, waarin de bakery is gehuisvest. Deze ziet er gelikt uit. En sinds oktober 2015 dus een bakwand. Flinke investeringen. ‘Die bakwand kostte alleen al €20.000’, verklapt Van Weelde. Het productassortiment is breed. Broodjes, salades, snacks. Hij werkt puur met kwaliteitsmerken. Koffie van Illy, kroketten van Kwekkeboom en Van Oers, frikandellen van Elite, friet van Farm Frites. De
Finest. ‘Aardappels die goed van smaak zijn en een perfecte textuur hebben. ‘Zijn ogen beginnen te glinsteren. ‘Laat die gasten van het AD nu maar terugkomen. Ik heb ze uitgenodigd voor een herkansing, maar heb ze nog niet gezien.’ In 2014, toen hij nog geen frituurwand had, kreeg hij een ‘nul’ voorgeschoteld voor zijn friet
tijdens de jaarlijkse AD-friettest. ‘Een nul. Dat kan toch niet?’, vraagt hij zich nog steeds ietwat verongelijkt af. ‘Mijn friet had notabene het laagste vetpercentage van allemaal. Dan moet het toch iets zijn en geen nul? Bovendien is diepvries friet en verse friet appels met peren vergelijken. Net alsof een racefiets hetzelfde is als een mountainbike.’

Omgekeerde wereld
De bedrijvigheid is groot. In de koffiecorner drinken drie automobilisten cappuccino, twee mannen, strak in pak, eten een broodje zalm, nummer drie houdt het op een kroket. Ondertussen neemt een medewerkster de bestelling op van een chauffeur die buiten in zijn auto in de drive thru voor de snelle hap gaat. De drive thru bakery is duidelijk een waardevolle toevoeging. Van Weelde heeft de wereld omgedraaid. Klanten komen niet meer in de eerste plaats om te tanken en daarnaast een broodje mee te nemen, maar andersom. ‘Eén van onze vaste koffieklanten zei laatst nog dat wij het enige koffiehuis in Nederland zijn, waar je benzine kunt tanken’, illustreert Van Weelde treffend.

Topsport
Een geoliede machine. Zo lijkt het als je het tafereel gadeslaat. Maar zover is het volgens Van Weelde nog niet. ‘Kijk, een bakery erbij, dat doe je niet zomaar even. Het is net als met topsport. Het ziet er van de buitenkant allemaal heel gemakkelijk uit, maar als je het zelf moet doen, valt het vies tegen. We hebben er bewust voor gekozen om de bakery in eigen beheer te exploiteren. Uitbesteden ontzorgt. Ja. Maar als dat fout gaat, heb je er nog meer zorgen bij. We lopen nu een beetje tegen ons eigen succes aan. Op piekmomenten, zoals tussen de middag, kan het zo druk zijn, dat ik m’n gasten niet snel genoeg op weg kan helpen. Dus moet er meer structuur komen in de organisatie, het assortiment en in het logistieke proces. Mede omdat we ook nog eens bezorgen aan bedrijven in de omgeving. Een extern bureau neemt binnenkort onze organisatie onder de loep om alles gestroomlijnder te laten verlopen.’