Cafetaria Borst valt op met eigen snackcreaties: de klojo en de shuffle

Cafetaria Borst valt op met eigen snackcreaties: de klojo en de shuffle

Een creatieve inborst hebben Jan en Jacqueline Borst zeker. Telkens weer weten ze gasten in hun gelijknamige cafetaria in Wezep te verrassen met nieuwe snacks. Het jongste neusje van de zalm: de klojo. 'We proberen altijd ergens een draai aan te geven.'

Jan Borst lacht breeduit. ‘Wij zijn een buurtcafetaria, maar het is een beetje uit de hand gelopen. Dat komt door die gekkigheid’, wijst hij op de introductie van de klojo, een frikandel gewikkeld in spek met een krokant laagje. De snack van de maand loopt als een speer.

‘Veel nieuwe snacks verdwijnen net ze snel als ze gekomen zijn. De klojo niet. Dat komt niet alleen door het product zelf, maar zeker door de naam. Je moet iets verzinnen dat bij de mensen blijft hangen. Een populaire naam. Neem Joppiesaus, ook zo’n blijvertje. Dat bekt gewoon lekker. Of hier in de zaak de Lange Lummel. Dat klinkt anders dan een frikandel XXL.’ Het oor wil wat, maar het oog ook, ervaart hij. Jan: ‘Alles wat in leuke doosjes zit, werkt. Leg zes kipnuggets in een wit bakje en ze blijven gewoon liggen. Doe je er een leuke verpakking omheen, dan wordt het verkocht.’

Horecava

De inspiratie voor de klojo deed Jan Borst op tijdens de Horecava bij de stand van Van Geloven. ‘Ik kreeg er een hapje met frikandel en spek en dacht ‘wat een lekkere combinatie’. De naam ontstond thuis in Wezep toen hij samen met medewerker Tamara aan het experimenteren sloeg. Dat ging niet zonder slag of stoot. Zo bleef het spek niet goed zitten. Tot Tamara na de zoveelste poging riep ‘Wat een geklooi’. Eigeel en paneermiddel brachten uitkomst en de klojo was geboren. Een ander blijvertje is het unieke BB’tje. De boerenburger is een gefrituurde kruising tussen de gehaktbal en de gehaktfrikandel.

Gehaktfrikandel

De absolute hardloper in de cafetaria is echter de eigen gefabriceerde gehaktfrikandel. Jan keek dat kunstje af van zijn vader Dick, die chef-kok was van beroep. Toen Jan in 1998 de cafetaria aan de Keizersweg overnam van zijn oom Gait, besloot hij met de receptuur van zijn vader aan de slag te gaan. Maar liefst zeshonderd tot duizend frikandellen gaan er wekelijks doorheen. Elke dinsdag is het gehaktfrikandellendag en draaien Jan en zijn medewerkers met het half-om-halfgehakt van de lokale ambachtelijke slager frikandellen voor de hele week. Wie cafetaria Borst zegt, zegt ook gehaktfrikandel. ‘Mensen komen zelfs vanuit Zwolle hierheen. Zo’n succesnummer is het.’

Patat Super

Naast aparte snacks vallen ook de patatspecialiteiten op de menukaart op. Een patatje Cowboy krijg je niet overal om de hoek. Wel in Wezep. Patat met daar overheen karbonadevlees in reepjes in combinatie met een zoetzure saus.

Populair bij de jeugd is het patatje Super, dat bestaat uit een grote bak met twee frikandellen met daarop friet en een saus naar keuze. ‘Deze combinatie was 10 jaar geleden een weekactie’, graaft Borst in zijn geheugen. ‘In de buurt waren toen veel militairen gelegerd. Zij vonden die combinatie super. Nu kiezen vooral jongeren hiervoor. Vaak komen ze na een voetbalwedstrijd of training hier langs.’ Dat is ook de reden dat de cafetaria pas om 23.00 uur de deuren sluit.

Shuffle-ijsjes

Op ijsgebied onderscheidt cafetaria Borst zich met ‘shuffle-ijsjes.’ Bezoekers kunnen zelf hun softijsje samenstellen met bijvoorbeeld KitKat en M&M’s’, vertelt Jan Borst. ‘Naast de standaardsmaken vanille, aardbei en banaan hebben we ook apartere smaken in huis zoals mango en hopjes. Ook voor milkshakes.’

Pen en papier

Heeft cafetaria Borst als buurtcafetaria veel vaste gasten en trekt het bedrijf met nieuwe snacks met bijzondere namen ook publiek van verder weg, Jan en Jacqueline blijven aan de weg timmeren. Zeker nadat de oudste zoon van 17 hen na veel gezeur heeft overtuigd van het nut van social media.

Jan: ‘Ik was wat huiverig. Ik ben altijd een man van pen en papier geweest. Maar ik ben helemaal om. Ongelofelijk wat een bereik je daarmee hebt. Laatst hebben we drie waardebonnen verloot onder mensen die onze pagina hadden geliked. Duizenden mensen deelden die actie.’

Of zoonlief later in zijn voetsporen treedt, betwijfelt hij. ‘Ik denk niet dat dat gebeurt. Net zo min als zijn broertjes van 13 en 9. Je moet er ook goed over nadenken, want je bent altijd aan het werk als een ander vrij is. Horeca moet je echt op het lijf zijn geschreven.’