Cafetaria Top 100: Tips van de jury

Cafetaria Top 100: Tips van de jury

Tientallen cafetaria's werden afgelopen maanden bezocht voor de Cafetaria Top 100. Maandag 17 oktober was de ontknoping in Studio 21 in Hilversum. Snackkoerier vroeg er de jury wat ze opvallend vond, waar op gelet werd tijdens de bezoeken en welke tips ze kan geven?

‘Het was een goed jaar’, zegt Wim Cox, voorzitter van de hoofdjury. ‘Je ziet dat de economie opkrabbelt. Er wordt weer meer geïnvesteerd. De scheidingslijn tussen de cafetaria en quick-servicebedrijven wordt ook steeds dunner. Steeds meer bedrijven bieden het totaalplaatje.’

Onderscheiden

Hoe je je als cafetaria kan onderscheiden? ‘Vers is heel belangrijk’, zegt oud winnaar en tevens hoofdjurylid Edwin Van Es. ‘Het ambachtelijke mag nog meer terugkomen: met bijvoorbeeld zelf gemaakte gehaktballen, kroketten en friet. Het imago van cafetaria’s moet een omslag maken: we hebben een vet imago, we moeten naar een bourgondisch imago.’ Maar ook met een kinderhoek kan je je als bedrijf onderscheiden, zo tippen de juryleden. ‘Focus op kinderen, die zijn immers de toekomst’, aldus Van Es. Cox: ‘Maar ook social media speelt een steeds grotere rol. Daar moet je als ondernemer actief zijn.’

Belangrijkste tip

De laatste, maar misschien wel belangrijkste tip is volgens Cox: ‘Let heel goed op je cijfers. Die moet je echt maandelijks in de gaten houden. Daar begint de bedrijfsvoering. Als je dat niet actueel houdt, loop je achter feiten aan.’

Mederwerkers

En als je dan winnaar wordt? ‘Dan is dat fantastisch’, blikken Alida van Dellen en Jan Willems van Alida’s Smulpaleis, de winnaars van vorig jaar, terug. ‘We leken meer een bloemenwinkel, dan een cafetaria’, vertellen ze op video omdat de ondernemers zelf genieten van een welverdiende vakantie. Wel willen de ondernemers nog graag een tip geven aan collega’s: ‘Laat je medewerkers weten dat ze meedoen aan de Cafetaria Top 100. Ga met je team deze wedstrijd aan en maak er een feestje van.’