Patat & More opent vestiging in Polen

Patat & More opent vestiging in Polen
Kris Florek met zijn regionale manager en twee medewerkers in Polen

Patat & More, dat sinds vorig jaar vanuit een foodtruck Nederlandse frietjes in Polen verkoopt, opent nu ook een vestiging in dat land. Volgens het bedrijf stijgt de populariteit van de Nederlandse lekkernij onder de Polen

Deze week opende Patat & More de eerste eigen vestiging in Lodz. Het bedrijf is opgericht door de Pool Kris Florek die inmiddels al jaren in Nederland woont en hier een vastgoedonderhoudsbedrijf heeft opgezet.

Poolse friet niet knapperig

De droom om de knapperige en verse Nederlandse frietjes in Polen te introduceren ontstond bij Florek al negen jaar geleden. 'In mijn vaderland kennen ze de patat zoals wij die hier hebben niet. De Poolse friet is niet zo knapperig als in Nederland en komt bijna altijd uit de vriezer in plaats van dat het vers wordt gesneden. Ik wilde Polen daar dolgraag mee kennis laten maken.'

Nederlandse aardappels

En dat lukte. Sinds vorig jaar verkoopt Patat & More verse frietjes van Nederlandse aardappels vanuit een oranje foodtruck in het hartje van Warschau. 'Eigenlijk loopt het al vanaf de eerste dag storm. Polen zijn dol op de frietjes en op de Hollandse pindasaus die wij erbij serveren. We merken dat op de plekken waar wij staan. Op een van de grootste culinaire festivals van Polen stonden wij in de top drie qua omzet van alle 250 deelnemende foodtrucks.’

Chique uitstraling

Naast de opvallende foodtruck kunnen Polen sinds gisteren dus ook terecht in Lodz bij de vestiging van Patat & More. Het restaurant maakt deel uit van negentien verkooppunten in het foodcourt, een concept wat in Polen nog nauwelijks wordt gehanteerd. Het onderkomen van Patat & More heeft een chique uitstraling en bezoekers worden aan tafel geserveerd.

Succes

Op het menu staan enkel de frietjes, die gefrituurd worden in biologische zonnebloemolie. De gasten kunnen een keuze kunnen maken uit verse Hollandse sauzen, die met een spuitzak worden geserveerd. Volgens Florek is er heel bewust voor gekozen voor de verkoop van één product. 'Ik wil als ondernemer laten zien dat je met de juiste producten en benadering succes kunt hebben met een bestaand product.’