21 tips voor het vinden en behouden van personeel

21 tips voor het vinden en behouden van personeel
Foto: Studio Kastermans / Danielle van Coevorden.

Enthousiaste medewerkers vinden en behouden is voor veel cafetaria's een grote uitdaging. Hoe zorg je dat mensen juist bij jou wil werken? Hier volgen 21 tips.

Waarom kan ik geen medewerkers vinden, en waarom zijn degenen die ik wel kan strikken zo snel weer weg? Dat zijn dé vragen waar veel cafetariahouders tegenwoordig mee zitten. Sommige ondernemers komen ernstig in de problemen door een tekort aan personeel. Gelukkig zijn er stappen die je kunt nemen om je zaak aantrekkelijk te maken voor jonge, enthousiaste medewerkers.

Johan van der Weerd, secretaris van De Lekkerste Wedstrijden en vakjurylid van de Cafetaria Top100,

  1. ‘Laat je medewerkers regelmatig berichten posten op je Facebook-pagina. Jongeren willen graag ergens werken waar veel andere jongeren werken.
  2. Zorg dat er over je wordt gepraat! Probeer de aandacht van vloggers te trekken met een nieuw product.
  3. Laat één van je medewerkers het sollicitatiegesprek voeren, dit werkt drempelverlagend.
  4. Ga alle werkplekken in je bedrijf langs en bedenk of je hier zelf zou willen werken.
  5. Maak het bezorgers aantrekkelijker door bijvoorbeeld elektrische fietsen aan te schaffen en klanten die laten thuisbezorgen vooraf te laten betalen met iDeal.
  6. Breng mensen ‘snuffelend’ binnen. Laat iemand die afwast ook andere klusjes doen. Maak duidelijk dat er doorgroeimogelijkheden zijn.
  7. Vis ook eens in een andere vijver dan die van 16- tot en met 21-jarigen. Er zijn genoeg veertigers die best drie dagen per week in de spits willen draaien. Deze groep is heel plichtsbesef.

Frans van Rooij, directeur ProFri.

  1. ‘Praat met je medewerkers over hun ontwikkeling en ambities. Bied cursussen aan en laat zien dat je kunt doorgroeien, zowel in functie als salaris.
  2. Geef medewerkers meer verantwoordelijkheid als het goed gaat. De medewerker voelt zich gewaardeerd en jij hebt meer tijd om je te richten op de ontwikkeling van je bedrijf, wat ook weer leidt tot een beter personeelsbeleid.
  3. Ga voor een mix van jong en oud personeel. Jongeren worden duurder en ook stijgt het minimumloon. De arbeidskosten verschillen dus steeds minder. Jongeren hebben een frisse blik, ouderen kunnen rust en autoriteit brengen in een bedrijf.
  4. Als een medewerker kostwinner is, vraag jezelf dan eens af: Kun je rondkomen met zo’n salaris? Zo niet, dan loop je het risico dat hij of zij sneller weer weg is.
  5. Zoek de samenwerking met andere ondernemers. Stel: Iemand heeft écht talent, maar hij of zij kan niet doorgroeien binnen jouw bedrijf, omdat jij bijvoorbeeld al een heel goede bedrijfsleider hebt. Misschien kun je hem of haar dan helpen om bij een collega-ondernemer aan de slag te komen. Zo kun je in goed overleg afstemmen hoe lang iemand nog bij jou blijft werken.

Boris van Leeuwen, leidinggevende bij Family IJburg in Amsterdam en initiatiefnemer van WOK&.

  1. Bied een baan aan met afwisselende werkzaamheden; van schoonmaak en bediening en van bezorging tot achter de kassa staan. Geef aan dat er doorgroeimogelijkheden zijn. Zo krijg je meer betrokken werknemers die minder snel weer vertrekken.
  2. Vraag je medewerkers of zij nog iemand kennen die voor je wil werken. Inwerken gaat vaak ook beter als mensen elkaar al kennen.
  3. Investeer in social media. Experts kunnen je helpen om met je online vacature een specifieke doelgroep te bereiken.
  4. Laat sollicitanten zichzelf voorstellen in een video van maximaal 1 minuut. Laat de invulling ervan over aan de sollicitant, zo zie je meteen hoe creatief iemand is. Natuurlijk kun jij als ondernemer ook een video maken waarin je vertelt dat je medewerkers zoekt.
  5. Kies je toch ook voor ‘ouderwetse’ posters in de zaak? Maak die dag zo aantrekkelijk mogelijk. Laat bijvoorbeeld medewerkers vertellen waarom ze zo graag bij jou werken.
  6. Nodig één van de ouders uit bij het sollicitatiegesprek. Ouders zeggen tegenwoordig vaak: ‘Bel je werk maar af, school gaat voor’. School en werk zijn een wisselwerking. Als ondernemer ben je flexibel, maar je verwacht wederzijdse betrokkenheid.
  7. Vergeet de ouderen niet! Een groot deel van de 60-plussers zit thuis, terwijl ze graag willen werken. Bij WOK& willen we ouderen laten bezorgen met elektrische fietsen. Zij weten goed hoe je het gevoel van gastvrijheid naar de voordeur brengt.

Loes Reijerse, eigenaar Cafetaria Hoogland in Amersfoort

  1. Zorg voor goed contact met de ouders. 'Dat is heel belangrijk. Ouders willen dat hun kinderen het goed doen. En het is een onderdeel van hun opvoeding, je ziet ze groeien.'
  2. Zorg voor duidelijkheid. 'Dat heeft de jeugd van tegenwoordig nodig. Ze weten dat ze tien minuten van tevoren aanwezig moeten zijn. Dan kunnen ze even kletsen en omkleden. En we werken met een vast systeem: eentje bij de kassa, een bij de bakplaat, de friet, het inpakken en een die bijvult. Op die manier is er altijd rust. Iemand die nieuw is, hoeft niet meteen alles te kunnen. Ze beginnen met inpakken, maar dat is wel de belangrijkste taak, want je geeft de bestelling uiteindelijk aan de gast. Er is rust in de tent, weinig geschreeuw. Daardoor vinden ze het prettig om hier te werken.'

Lees in de komende editie van Snackkoerier meer over personeelstekort én oplossingen.