Bedenkers werken aan terugkeer van de krokodel

Bedenkers werken aan terugkeer van de krokodel

Freek Haverman en Jeroen Balkenende werken aan een comeback van hun krokodel. Deze kroket met frikandelragout werd in 2017 gelanceerd en ging met behulp van Beckers zelfs internationaal. Na twee succesvolle jaren verdween de snack uit het assortiment. Onterecht, aldus de bedenkers. 'Hij verdient een vaste plek.'

De 2017-editie van de Horecava betekende de start van de krokodel. Een initiatief van Jeroen Balkenende en Freek Haverman van Mannenbroeders in Breda, die chef-kok Guillaume de Beer strikten voor de ontwikkeling van de receptuur.

Beckers

De start was veelbelovend, met veel media-aandacht. Humberto Tan proefde de snack zelfs in zijn dagelijkse talkshow, die hij toen nog presenteerde bij RTL 4. ‘Beckers nam de krokodel in productie en dat betekende dat we terechtkwamen in supermarkten en in België. Met een bitterbal-variant lukte het ook om bij horecabedrijven binnen te komen.’

Krodel

Om over de grens actief te kunnen zijn, veranderde de naam in krodel. Nodig, omdat in België al een gelijknamige snack op de markt was. ‘Nadat Beckers het promotiebudget terugbracht naar nul, werd de belangstelling zodanig klein dat productie niet langer verantwoord was’, legt Haverman uit.

Lokale herintroductie

De motivatie om de krokodel weer op de markt te krijgen, hebben de bedenkers steeds gehad. ‘Door corona zijn veel van onze werkzaamheden weggevallen en hebben we nu echt de tijd om te werken aan een herintroductie. We hebben nog geen producent gevonden, maar we beginnen in ieder geval klein. In Breda en omgeving, en mogelijk regio Brabant.’

Vegetarische variant

Als het aan de bedenkers ligt, keert de naam krokodel dan ook terug. ‘Maar dat moeten we onderzoeken. We hopen dat in september zowel de kroket als de bitterbal-variant weer beschikbaar is. En we kijken naar de mogelijkheden om een vegetarische variant te presenteren’