Alida van Dellen en Jan Willems stoppen met Piepers en Paupers in Veenhuizen

Alida van Dellen en Jan Willems stoppen met Piepers en Paupers in Veenhuizen
Jan Willems en Alida van Dellen bij Piepers en Paupers. Foto: Aernout Steegstra

Alida van Dellen en Jan Willems verkopen Piepers en Paupers in Veenhuizen. De ondernemers openen dit voorjaar Family Appelscha en zijn tot de conclusie gekomen dat het niet mogelijk is om beide ondernemingen te combineren. 'Het is een besluit dat we met pijn in ons hart hebben genomen, maar dat het beste is voor beide bedrijven.'

De ondernemers startten in 2020 met Piepers en Paupers, nadat ze jaren succesvol waren met Alida’s Smulpaleis in Roden. Met dat bedrijf wonnen ze in 2015 de Cafetaria Top 100, na een tweede prijs een jaar eerder.

Lokale producten in een snackbarsetting

Vorig jaar juni meldde Misset Horeca dat het echtpaar komend voorjaar Family Appelscha opent. ‘Onder de vlag van een formule, maar met dezelfde filosofie als bij Piepers en Paupers’, aldus Jan Willems. ‘Lokaal geproduceerd voedsel verwerken tot een eindproduct in een snackbarsetting.’

Het nieuwe project blijft zich ontwikkelingen en daarmee ook de ambities, zo laat Willems weten. ‘We willen de eerste cafetaria worden die de Terras Top 100 wint. Daar investeren we heel veel in, uiteraard ook op het terras. Dat in combinatie met de manier waarop we de zaak willen gaan exploiteren, heeft geleid tot de conclusie dat dit de beste oplossing is.’

Formule moet behouden blijven

Ook voor Piepers en Paupers, zo benadrukt hij. ‘De formule moet behouden blijven, dat is een voorwaarde van de verhuurder van het pand. Uiteraard mogen geïnteresseerde ondernemers het concept wel verbeteren. Daarom doen ook wij geen concessies, de prijs ligt vast en is niet onderhandelbaar.’

Volgens Willems kan de investering in korte tijd worden terugverdiend. ‘Je koopt een kant-en-klaar bedrijf in een huurpand en met een relatief lage huur. Zonder personeel, want alle medewerkers gaan met ons mee.’

Zeker in de zomer gebeurt heel veel in Veenhuizen, aldus Willems. ‘Maar ook in de wintermaanden is een prima omzet te draaien. Sinds oktober hebben we bovendien een alcoholvergunning en serveren we de bieren van onze buurman Maallust.’

Sluiting voorkomen

Met dit besluit voorkomen de ondernemers naar eigen zeggen dat ze op een later moment de deuren in Veenhuizen moeten sluiten, omdat ze geen tijd hebben. ‘Dat willen we kost wat kost voorkomen. In onze tijd in Roden hebben we een snackwagen laten bouwen, die we nooit op een goede manier hebben ingezet.’

Family Appelscha

In het voorjaar moeten in Appelscha de deuren openen van hun nieuwe zaak, die ze gaan draaien onder de vlag van de formule Family.

‘Een openingsdatum noem ik niet, omdat een grote verbouwing als deze altijd onzekere factoren heeft. We hebben in ieder geval met de makelaar afgesproken dat de overdracht van Piepers en Paupers (pas) plaatsvindt als we in Appelscha starten.’