Introductie FῙNLEY speelt in op trend 'Frisdrank voor Volwassenen'

Introductie FῙNLEY speelt in op trend 'Frisdrank voor Volwassenen'

Nederland laat een aantal trends zien die mooie kansen biedt aan ondernemers in de horeca. Coca-cola haakt hier op in met het assortiment 'Frisdrank voor Volwassenen' en breidt uit met FÏNLEY Bitter Lemon, FÏNLEY Tonic (Zero) en FÏNLEY Ginger Ale.

De groep horecabezoekers boven de 30 jaar is groot en groeit. Binnen deze doelgroep zien we een veranderende smaakbeleving en een groeiende behoefte aan non-alcoholische drankjes. De smaakbeleving wordt subtieler: met meer behoefte aan verfijning, en juist minder aan een zoete smaak.
De volwassen horecabezoeker heeft bovendien het nodige te besteden. Deze ontwikkelingen hebben geresulteerd in een enorme groei van de categorie ‘Frisdrank voor Volwassenen’. Hét moment voor FÏNLEY om deze categorie nog verder te laten groeien en meer waarde toe te voegen door exclusief voor de horeca vier nieuwe dranken te introduceren in de categorie Bitter Lemon, Tonic (Zero) en Ginger Ale (afgekort BTG).

Trends bij volwassen frisdrankconsument

De groep mensen van boven de 30 jaar in ons land wordt steeds groter. Van de Nederlandse consumentenmarkt is praktisch twee derde (65%) boven die leeftijd. In de horeca merk je dat je dat als ondernemer uitdagingen én volop kansen oplevert. Niet alleen in omvang neemt het segment gasten van boven de dertig toe, ook de wensen en behoeften veranderen. Volwassen smaakpapillen willen subtiel verwend worden. Dus: meer verfijnde smaken, minder suiker, lager in calorieën en vaker ook non-alcoholisch. Anders dan in de landen om ons heen geniet ruim 80% van de Nederlandse consumenten van drankjes in de BTG-categorie in de vorm van pure drinking: ongemixt en zonder alcohol. Gezien al deze trends komt het merk - exclusief voor de horeca - met vier nieuwe BTG-dranken: FÏNLEY Tonic, FÏNLEY Bitter Lemon, FÏNLEY Ginger Ale en FÏNLEY Tonic Zero. Alle nieuwe smaken zijn verkrijgbaar vanaf 1 januari 2019.

Veranderende smaak, méér te besteden 

Goed om te weten, is dat niet alleen de smaak van de meer volwassen consument verandert, maar dat er ook aantoonbare koopbereidheid voor is. De consument geeft aan voor de perfect serve in de BTG-categorie zo’n 27% méér te willen betalen.

Eerste suikervrije A-merk tonic

Het FÏNLEY -assortiment is specifiek ontwikkeld om in te kunnen spelen op de voorkeuren van de Nederlandse consument. Het merk is minder zoet, licht bitter en wat scherper van smaak. Als eerste in de horeca introduceert het merk bovendien een A-merk tonic, die suikervrij is. Op basis van overall liking, taste liking en aankoopintentie is FÏNLEY de superieure A-merk tonic op de Nederlandse markt.

Veelzijdig en volledig assortiment voor ondernemer in horeca

Met de introductie van de nieuwe smaken biedt Coca-Cola in elk relevant segment een kwalitatieve keuze. Waarbij met een breed en gevarieerd portfolio aansluiting kan worden gevonden bij elke (volwassen) consument die een horecagelegenheid bezoekt.

Dit artikel is gesponsord door Coca-cola.

Bronnen: Kantar / Nielsen, GfK, Euromonitor, Canadean, Kantar, CDM forecast /Drink Inspiration magazine 2017, Golley Health Research 2015 / The insights company, Adult NARTD research September 2017, CBL 2018; customer data/datlinq/salesforce  / Smaak onderzoek, Haystack, juni 2018.