artikel

Hoe sterk is de ‘stopkracht’ van jouw terras?

Horeca 970

Een goed terras hoort aan vijf voorwaarden te voldoen. Een sterk concept, slimme indeling, aankleding, stopkracht en een herinnering die blijft hangen zorgen ervoor dat de mensen niet alleen gaan zitten, maar ook terugkeren.

Hoe sterk is de ‘stopkracht’ van jouw terras?
Mooi ingedekte tafels bij Hotel Villa Ruimzicht in Doetinchem.

Vijf succesfactoren voor het terras:

1. Sterk concept

Stel jezelf bewust de volgende vraag: ‘Waar moet men ons terras van kennen?’ Wanneer je voor een duidelijk concept en daarmee een duidelijke uitstraling kiest, weet de gast wat hij kan verwachten. Richt jij je op een bepaalde doelgroep, op de locatie waar je je bevindt, een specifiek gerecht of product, of op een specifiek moment van de dag?

Zolang men maar weet waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Je interieur speelt hier een belangrijke rol in. Staan er ingedekte tafels voor diner, loungebanken voor het borrelen of lange tafels om gezellig aan te schuiven? Wie kiest, wordt gekozen.

2. Slimme indeling

Verschillende slimme hoekjes bij Nouveau Van Ham in Breda

De indeling van je terras kan een belangrijke rol spelen bij de efficiëntie van jouw terras. Maak ruim baan voor de zogenoemde hoofdwegen, bescherm de route richting keuken, bar, kassa en toilet en zorg voor korte looplijnen die het mogelijk maken voor medewerkers om snel bij je gasten kunnen zijn.

Maar denk bijvoorbeeld ook aan de toegankelijkheid voor de gasten; worden zij gezien bij aankomst en kunnen zij makkelijk plaatsnemen? Een slimme indeling van het terras is echter niet alleen voordelig voor de efficiëntie, maar kan daarnaast ook zorgen voor meer intimiteit en sfeer op het terras.

Creëer door slim gebruik van meubilair natuurlijke afscheidingen en meerdere gezellige hoekjes.

3. Styling

Kussens, plaids en vazen bij Porterhouse in Huizen

Dress yourself up! Gasten zijn op zoek naar een plek met sfeer die ze aanspreekt en waar ze zich lekker voelen. Speel met logo’s, de kleding van het team, maar ook met de aankleding van het terras.

Denk hierbij aan kussens, kleedjes, straatwerk, verlichting, planten, afwisseling in meubilair en andere sfeerbepalende attributen.

Vergeet alleen niet: styling begint bij de basis en valt of staat met een verzorgd uitziend terras: schone tafels, geveegde stoep, goed onderhouden meubels, geen peuken, nette menukaarten en natuurlijk lachende medewerkers.

4. Stopkracht

Stopkracht: de trolley met rosé bij Meddens in Hilversum trekt direct de aandacht.

De aspirant bezoeker kan soms een duwtje in de rug gebruiken. Deze scant het terras op het moment dat hij of zij zoekende is naar een plekje om neer te strijken. Weet je de aandacht van deze gast niet te trekken, dan is de kans groot dat ze je onterecht voorbij lopen.

Laat met sfeervolle entourage en een aanmoedigende glimlach zien dat je er klaar voor bent. Wat zien ze op jouw terras als ze voorbij lopen, waardoor ze niet anders kunnen dan plaatsnemen? Sterker nog, wat wil je dat ze zien?

5. Strong memory

Geen betere reclame dan mond-tot-mond reclame, toch? Dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je gast iets ervaart wat het delen waard is. Het is dus helemaal niet zo gek om jezelf de vraag de stellen: ‘Met welk verhaal komen je gasten thuis?’.

Vijf terrastrends

Vijf terrastrends

Wat is hetgeen ze bijblijft na een bezoek aan jouw terras? Is dat die meedenkende serveerster, die fijne loungebank waar je zo lekker mensen kan kijken, dat stukje versgebakken boterkoek bij de koffie, die mooi opgemaakte borden of de hoeveelheid bieren die je op de tap hebt? Zeg jij het maar!

Dit artikel is gesponsord door Satelliet

Reageer op dit artikel