Horeca vraagt om slim gebruik van social media

Horeca vraagt om slim gebruik van social media

Gezellig ergens eten of iets drinken? Hotel boeken? Tegenwoordig grijpt iedereen dan naar de smartphone om de nieuwste hotspot op te zoeken. Toch weten horecabedrijven nog altijd niet goed hoe ze extra omzet halen uit die massale online zoektocht van potentiële klanten. Dat is jammer, want bekende platforms als Facebook, Youtube en Instagram zijn bij uitstek geschikt om ook online vijf sterren te verdienen voor gastvrijheid. Een basiscursus social media van DTG.

Natuurlijk staat of valt het succes van een horecabedrijf met de sfeer en beleving in de zaak. Maar om gasten die sfeer te laten proeven, moeten ze toch eerst van jouw bestaan weten. Daarbij zijn internet en social media zeker ook voor de horeca onmisbaar. Voor een avondje uit zoekt meer dan 90 procent van alle smartphonegebruikers online naar een restaurant of café. Hoe zorg je ervoor dat al die potentiële gasten je online goed weten te vinden?

Goed plan

De eerste tip om de online marketing voor uw bedrijf goed op internet aan te pakken, is meteen de belangrijkste: maak een gedegen plan. Je hoeft niet op alle social media aanwezig te zijn. Kies in plaats daarvan een of twee platforms en richt die goed in voor jouw bedrijf. Af en toe een kort bericht of foto’s plaatsen is in eerste instantie voldoende om leven in de brouwerij te krijgen. Dat hoeft ook niet zoveel tijd te kosten. Als horecaondernemer heb je het immers al druk genoeg.

Soepele website

Bestaat de website van je bedrijf al langer? Dan heb je grote kans dat deze niet goed leesbaar is op een smartphone of tablet. Zonde, want sinds enkele jaren gebruiken consumenten voor hun zoekopdrachten vaker een smartphone of tablet, dan een gewone computer. Zorg er dus voor dat jouw website schaalbaar is voor mobiel gebruik. Bij een zoekmachine als Google staat je bedrijf zelfs niet tussen de zoekresultaten wanneer jouw website niet aan de eisen voldoet. Het is ook slim wanneer bezoekers van de site online het menu kunnen inzien en kunnen reserveren, of direct via de site kunnen bellen. Zorg daarom voor een grote, opvallende belknop op de mobiele versie van de site.

Jouw locatie op Google

Het is maar een paar minuten werk: een locatiepagina op Google aanmaken. Hier voer je alle belangrijke informatie in, zoals openingstijden, telefoonnummer en locatie. Bij zoekopdrachten verschijnt de informatie direct aan de rechterzijde van het scherm. De bezoeker kan direct zien of je zaak op dat moment geopend of gesloten is. Vul hier zoveel mogelijk gegevens in en koppel de pagina ook aan jouw eigen website. Overigens ontvang je van Google ter verifiëring per post een kaart met een bevestigingscode.

De juiste toon

Ga je aan de slag met social media, denk dan na over wat je wilt uitstralen. Laat zien waar jouw passie ligt en waar jij en jouw medewerkers trots op zijn. Denk ook bewust na over de toon die u in de berichten aanslaat. Tutoyeer je je gasten bijvoorbeeld of ben je liever wat formeler? Zorg er voor dat deze zogenoemde tone of voice in elk bericht doorklinkt. Reageren klanten op berichten? Laat merken dat je hun berichten leest en reageer daar op met een aardige opmerking.

Denk aan Facebook

Nog niet op Facebook? Dat is een gemiste kans, want Facebook is misschien wel het belangrijkste platform om contact te houden met klanten. Je kunt er bijvoorbeeld tegen relatief lage kosten gericht adverteren binnen de eigen regio. Maak een openbare bedrijfspagina, zodat iedereen bedrijfsgegevens en geplaatste berichten kan zien. Bedenk goed wat interessant is voor doelgroep, zorg voor kwalitatief goede foto’s en gebruik niet te veel tekst. Ook kun je je gasten uitnodigen om een reactie op de pagina achter te laten. Verder biedt Facebook de mogelijkheid om een eigen url – de naam van jouw pagina – in te voeren. Dat zorgt voor betere zoekresultaten op Google.

Wees creatief met Pinterest

Populaire platforms voor social media zijn ook Pinterest en Instagram. Beide zijn volledig gericht op beeldmateriaal, maar dat is de enige overeenkomst. Pinterest kun je gebruiken om plaatjes van het bedrijf te laten zien. Bezoekers kunnen op de foto’s klikken en komen vervolgens direct op de website terecht. Al die creatieve fotografie maakt Pinterest bovendien zeer geschikt als inspiratiebron, bijvoorbeeld voor de inrichting van het bedrijf.

Instagram: zeg het met foto’s

Wie een foto wil delen op Instagram, kan dat alleen doen met een smartphone. Het platform biedt mogelijkheden om foto’s te bewerken en om deze vervolgens met volgers te delen. Je kunt ook gasten uitnodigen om hun foto’s te plaatsen op jouw Instagram-pagina. Zo maak je handig gebruik van het feit dat bijna iedereen – dus ook gasten - zijn of haar leven deelt op social media. Bedenk goede hashtags (#) om bijvoorbeeld een aanbieding of andere kortingsactie te lanceren. Ook hier kun je jezelf veel tijd besparen door de koppeling met de website eenmalig goed in te richten. Gebruik ook de Facebook-pagina om foto’s op Pinterest en/of Instagram verder te verspreiden.

Online adverteren loont de moeite

Op alle social media platforms – waaronder ook Twitter en LinkedIn – kun je heel gericht adverteren. Hetzelfde kun je doen met Google AdWords. Een belangrijk voordeel van online adverteren is dat je direct ziet of het iets oplevert. Alle platforms bieden uitgebreide rapportages en andere data op basis waarvan je zonodig kunt bijsturen. Op de meeste platforms kun je dit redelijk eenvoudig zelf doen. Wil je een meer uitgebreide en integrale aanpak, dan is het slim om een beroep te doen op een goede online marketeer. Een echte specialist verdient zichzelf zeker terug als je een uitgebreid advertentietraject opzet.

Handige tools

Voor het plaatsen van berichten op social media kun je ook gebruikmaken van online tools als Buffer, Hootsuite of Skybird Social. Dit kan handig zijn om periodiek berichten te herhalen, zonder dat je er verder omkijken naar heeft. Ook hoef je zo niet elke dag een grappig of interessant nieuwtje te bedenken. Daarmee kost het beheren van uw social media zo min mogelijk tijd en kun je blijven doen waar je het beste in bent: het gasten naar de zin maken.

Dit is een blog van DTG.