blog

Horeca interieurs maken een overgang van masculien naar feminien

Horeca 455

Als alles mag in horeca interieurs en design, waar kies je dan voor? Waarmee wil je het verschil maken? Dat is de grote uitdaging van horecaondernemers die op het punt staan te investeren.

Horeca interieurs maken een overgang van masculien naar feminien

Wat ik als samensteller van de Misset Horeca Design-special van 26 oktober 2018 zie, is dat steeds meer ondernemers horeca interieurs kiezen met een bepaalde boodschap, betekenis of diepgang. Zo maar een interieurtje erin om snelle omzet te maken, is voorbij. Zo maar iets neerzetten omdat iemand roept dat het een trend is, heeft zijn beste tijd gehad. Ook een hol ontwerp zonder verhaal is passé.

Wat dan wel?
Het design moet passen bij de waarden van de ondernemers. Het moet bijdragen aan de boodschap die de ondernemer en het concept uitdraagt. Daarom worden duurzaamheid en circulariteit belangrijker omdat er een groot maatschappelijk besef is dat we voorzichtig moeten omgaan met de grondstoffen van onze planeet.

Er is nog een opmerkelijk ontwikkeling die ik zie. Nu de crisis definitief voorbij is, omzetten en bedrijfswinsten groeien, is er meer budget voor comfort. We hoeven niet meer te zitten op ongemakkelijk industriële vintage stoeltjes, het meubilair mag weer comfortabel en luxueuzer zijn. Heerlijk!

Wat gasten niet meer willen – zoals voor de financiële crisis – is ‘over the top’ gaan. Wat meer barok en bont in het ontwerp is prima, maar authenticiteit en echtheid blijven volgens de designers sleutelwoorden. Ook nu de welvaart toeneemt. Vooral millennials hebben een hekel aan nep of aan iemand die niet zichzelf is. Ze hebben feilloos door wanneer een concept klopt of niet klopt: ze voelen als het ware aan wat consistent is en wat niet.
Zo kritisch als ze kijken naar wat er op het bord ligt, zo positief reageren ze op een ontwerp met betekenis. Organische vormen en het biophilic design als opkomende trends zijn er niet voor niets. Het geeft aan dat de band met de natuur er een is om te koesteren, dat we moeten zorgen voor onze omgeving in plaats van die uit te buiten.

En zo maken we een overgang van het masculiene naar het feminieme: ronde vormen, meer comfort, zachte materialen, fluweel, meer kleuren, zorg voor de planeet, echte aandacht en een voorkeur voor kleinschaligheid. Als redacteur design voel ik me daar thuis bij.

 

Reageer op dit artikel