blog

Het gaat om Betsy

Horeca 1078

Op de laatste dag van november verzorgde ik in Apeldoorn vier korte workshops gastvrijheid voor in totaal 200 Betsy’s. Betsy’s? Ja! Een Betsy is een zorgverlener die cliënten iedere dag komt helpen bij het aan- en uittrekken van steunkousen.

Het gaat om Betsy
Wouter Verkerk

Voor het aantrekken staat 15 minuten, het uittrekken moet in 10 minuten zijn gepiept. Sommige Betsy’s zien iedere dag twaalf cliënten, letterlijk en figuurlijk ‘aan-poten’ dus.

De leuke ondernemer achter dit succesvolle en snelgroeiende initiatief is een horecaman, verdwaald in de zorg. Hij benaderde mij voor deze opdracht en vertelde me dat er in zijn ogen nauwelijks verschil is tussen deze vorm van zorg en horeca. ‘Betsy’s doen het met steunkousen, horecamensen met plateaus en koffie, dat is het enige verschil. Wouter, de Betsy’s zijn al geweldig, maar wil jij met ze aan de slag om die gastvrijheid nog meer te benadrukken?’

Tijdens de Betsy-dag zag ik heus meer verschillen dan alleen ‘steunkousen en koffie’ maar er zijn inderdaad veel overeenkomsten. Betsy’s lijken op horecamensen met hun passie, aanpakken en verzorgen, en ‘helpen’ zit hen in het bloed. Tijdens de workshops markeerden we de belangrijkste momenten in het verblijf van een Betsy bij een cliënt, bespraken we verwachtingen en grenzen en maakten we ons een voorstelling van de best denkbare scenario’s.

Aan het eind van de workshops vroeg ik aan de groepen: ‘Als er nou morgen een nieuwe Betsy wordt aangenomen, wat zou jij haar dan willen meegeven?’ De antwoorden werden vanuit de zaal geroepen: ‘Aandacht.’ ‘Verplaats je in de cliënt.’ ‘Zorg dat je er verzorgd uitziet.’ ‘Stel de cliënt op z’n gemak.’ ‘Interesse.’ ‘Maak oogcontact.’ ‘Weet waar je het over hebt.’ ‘Bereid je voor.’ ‘Neem de cliënt altijd serieus.’ ‘De eerste 3 minuten’ en toen – als negende of tiende antwoord – ‘Zorg dat je goed bent met steunkousen’. Het leek de belangrijkste bijzaak.

Dít was de overeenkomst. In gast-/klant-/cliëntbeleving gaat het meestal niet over datgene waar de relatie eigenlijk voor is aangegaan. Het gaat niet over producten, eten, of drinken en zelfs niet over steunkousen. Het gaat om de mensen. Het gaat om Betsy!

Wouter Verkerk

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Reageer op dit artikel