Consumentenonderzoek door Sector

De Sector Fastfood en IJsbedrijven van KHN laat een onderzoek doen waaruit moet blijken wat de consument van de cafetaria vindt en verwacht. Bovendien moet duidelijk worden wat de doelgroep van de cafetaria is.

Volgens sectormanager Bas van Osta is zo’n onderzoek noodzakelijk omdat de strijd om het ‘maagaandeel’ steeds heftiger is. ‘De markt waarop de cafetaria zich richt is sterk in beweging. Het retailkanaal (onder andere supermarkt) ontwikkelt steeds meer horeca-activiteiten.’ In opdracht van toen nog IJsfrica werd in 1998 een onderzoek gehouden door Siebenheller en partners. Daaruit bleek dat ruim vijf miljoen Nederlanders nagenoeg nooit in de cafetaria kwamen. Hun belangrijkste kritiekpunt was dat de cafetaria geen sfeer had en niet gezellig was.

Van Osta: ‘Dit onderzoek is min of meer te beschouwen als een vervolg op het onderzoek dat toen is uitgevoerd.’ Het onderzoek wordt door acht studenten van de Hogere Hotelschool Maastricht uitgevoerd als afstudeerproject. Van Osta kan nog niet aangeven wanneer de resultaten van het onderzoek bekend zijn. ‘We verwachten dat we in november weten wanneer de resultaten gepresenteerd worden.’