VS stopt overname Seagram-dranken

De Amerikaanse handelsautoriteiten hebben de overname van de sterke dranken van het Canadese Seagram door de drankenconcerns Diageo en Pernod-Ricard geblokkeerd. Door de overname zou vooral de rummarkt in de VS te ver worden dichtgetimmerd, zo verklaarden zij dinsdag.

Diageo en Pernod-Ricard betaalden in totaal 8,15 miljard dollar (ruim ƒ 20 miljard) voor de merken van Seagram, waaronder Captain Morgan-rum. Volgens de autoriteiten worden door de plannen de tweede en derde rumproducent op de Amerikaanse markt samengevoegd, waardoor er nog maar twee grote spelers overblijven. ‘Hierdoor vermindert de concurrentie, wat zeer waarschijnlijk hogere prijzen tot gevolg heeft’, aldus mededingingsdirecteur J. Simons.

Seagram zette zijn sterke dranken in de etalage omdat het zich via een fusie met het Franse Vivendi heeft omgevormd tot een multimediaconcern. Het Britse Diageo legde 5 miljard dollar neer van de totale overnamesom van ruim 8 miljard dollar, de rest kwam voor rekening van het Franse Pernod-Ricard.

De blokkade van de Amerikanen is een grote tegenslag voor de twee drankbedrijven. De Europese en Canadese mededingingsautoriteiten hebben de overname eerder al wel goedgekeurd. De autoriteiten in de VS waren de enige horde die nog genomen moest worden.