De Librije opnieuw beste restaurant

Het kan niet op voor restaurant De Librije in Zwolle. Voor de derde keer is het uitgeroepen tot beste restaurant van Nederland, aldus het tijdschrift Lekker 2002. Tevens krijgt eigenaar Jonnie Boer de titel beste chef-kok. Zijn vrouw Thérèse Boer is de op een na beste gastpersoon, volgens Lekker 2002. Op één staat nog steeds Peter Bruins van De Bokkedoorns in Overveen.

Op de tweede plaats in de top honderd van Beste Restaurants in Nederland staat Vermeer in Amsterdam en op de derde Parkheuvel in Rotterdam. Verder staat in de toptien De Lindenhof in Giethoorn (4), De Bokkedoorns in Overveen (5), Toine Hermsen in Maastricht (6), De Nederlanden in Vreeland aan de Vecht (7), Savelberg in Voorburg (8), Oud Sluis in Sluis (9) en Kaatje bij de Sluis in Blokzijl (10).

Vooral vorig jaar hadden nogal wat koks zware kritiek geleverd op de beoordelingswijze van Lekker. Mede daarom heeft de redactie onder leiding van de nieuwe hoofdredacteur Guido Nijssen en hoofdinspecteur Wynand Vogel de koers gewijzigd, aldus uitgever Elly Simonis dinsdag tijdens de presentatie van het blad in Amsterdam. ‘Maar’, zo stelt de redactie, ‘wij zien er geen been in de fouten van toprestaurants met de mantel der liefde te bedekken enkel omdat het toprestaurants zijn.’

Toch zijn er aanpassingen gedaan. Zo zijn er meer rapporteurs aangesteld (nu in totaal negentig), is er een hoofdinspecteur aangetrokken en is het taalgebruik - dat nogal boud was - gekuist. Het team van rapporteurs bestaat uit vakmensen, consumenten en culinair journalisten die anoniem hun werk blijven doen. Volgens een enquête van Lekker onder restauranthouders zijn er vier belangrijke toekomstige ontwikkelingen. Het gebruik van meer biologische producten, 'terug naar de basis', 'de eerlijke keuken' en 'nog puurder koken'. ‘Allemaal prachtig, maar we komen deze zaken nog te weinig op het bord tegen’, aldus het blad.

Volgens de enquête van Lekker zijn er voldoende culinaire knelpunten die moeten worden opgelost: ‘Verreweg het meest terugkerende antwoord is de roep om gekwalificeerd personeel. Dat merkten onze rapporteurs ook duidelijk bij de restaurants, vooral bij de bediening. Een logische tweede is dan ook: meer investeren in horecaonderwijs. Het derde knelpunt zal van ons nog meer aandacht krijgen: de prijs-kwaliteitverhouding.’