Onderzoek in evenementenbranche

Onderzoek in evenementenbranche

Evenementenbureau de Arjan van Dijk Groep wordt het meest ingeschakeld voor de organisatie van bedrijfsevenementen. Dat blijkt uit een onderzoek naar naamsbekendheid en imago in de evenementenbranche.

Het onderzoek werd in opdracht van het vakblad High Profile gehouden onder bijna 250 opdrachtgevers van bedrijfsevenementen. Als de twee belangrijkste criteria voor de keuze van een evenementenbureau noemden de respondenten kwaliteit en creativiteit. Opvallend is dat kosten als keuzecriterium pas op de derde plaats komt. Ook de naamsbekendheid is gemeten. Daar stond Joop van de Ende op de eerste plaats met 87%, gevolgd door de Arjan van Dijk Groep (76%) en Wentink Events (48%). Frans Kuil Events, ook bekend in de cateringwereld, scoorde met 22% .

Bij de selectie van een evenementenbureau blijken mond-tot-mond reclame (69%) en vakbladen (40%) de belangrijkste bronnen te zijn. Internet (26%) speelt hierbij veel minder een rol. Wat verder opvalt is dat bedrijven veel evenementen zelf organiseren (86%); partycateraars worden door 14% van de opdrachtgevers genoemd als organisator. De budgetten voor evenementen blijven volgend jaar naar verwachting op hetzelfde peil als dit jaar. In 2001 heeft 42% van de opdrachtgevers tot een ton uitgegeven, 34% tussen een ton en een half miljoen en 24% een half miljoen of meer. High Profile wil dit onderzoek jaarlijks herhalen.