Unilever publiceert ijsfeiten en weetjes

Een op de vijf ijseters laat zijn hond of kat meegenieten van hun ijsjes. Dat is een van de feiten die ijsconcern Unilever naar buiten brengt. Een van 's werelds grootste ijsleveranciers heeft de markt helemaal binnenstebuiten gekeerd en komt met nog een groot aantal opmerkelijke fieten over de ijsmarkt.

Zo blijkt de ijslollie een Deense uitvinding te zijn en begon Wall's in 1922 in Engeland met de verkoop van ijs per driewieler. Dat was één jaar na de uitvinding van het houten ijsstokje. De verkoop een productie van ijs was pas mogelijk nadat in 1843 de eerste ijsmachine werd uitgevonden door de Amerikaanse Nancy Johnson.

Dat zijn de aardige weetjes. Unilever heeft ook veel harde fieten over ijsconsumptie in petto. Zo komt ijs in Noord-Amerika na koekjes op de tweede plaats als favoriet dessert en wordt in Engeland negen van de tien keer de smaak vanille gekozen. Het zijn overigens mannen die vaker ijs kiezen als dessert dan vrouwen. De Zweden hebben de grootste Europese ijsconsumptie met ongeveer 14 liter per persoon per jaar.

De Amerikanen kunnen er nog meer van. Zij zijn goed voor 20 liter per personeel per jaar. Dat is vele malen hoger dan het gemiddelde dat Unilever heeft berekend, per man, vrouw en kind wordt 2,5 liter ijs per jaar gegeten. Overigens wordt er in 98 procent van de huishoudens in Amerika al regelmatig ijs gekocht.

Alle ijsliefhebbers ter wereld geven circa 60 miljard euro per jaar uit aan ijs. Met hetzelfde bedrag kunnen zij volgens Unilever vier miljoen auto's kopen. Nog een vergelijking: het totaal aantal magnums dat jaarlijsk verkocht wordt kan aaneengesloten 3,5 keer de wereld rondgelegd worden. Ook de dag van de week is bekend: op zondag verkoopt Unilever meer ijs dan op de andere dagen van de week.

Tot slot is geen enkel feit de onderzoekers van Unilever te dol: wat te denken van het gemiddelde aantal van 50 likjes dat nodig is om een enkel bolletje ijs op te krijgen.