STAP: Maatregelen tegen websites drankproducenten

De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft minister Hoogervorst van Volksgezondheid gevraagd maatregelen te nemen tegen internetsites van drankenproducenten. Zij vindt het ongewenst dat de producenten van alcoholhoudende dranken zich op hun internetpagina's vooral richten tot jongeren onder de achttien. Dat heeft de stichting aan de bewindsman laten weten.

Uit eigen onderzoek naar de websites van drankenfabrikanten blijkt volgens STAP dat die nauwelijks productinformatie bevatten. 'Ze creëren wel een bepaald imago van bijvoorbeeld seksueel succes', stelt een woordvoerster. 'Verder verzamelen de meeste sites persoonsgegevens, het is pure marketing.'

De onderzoeksresultaten gaan naar het ministerie van Volksgezondheid. Minister Hoogervorst kondigde in juli al aan dat hij dit najaar overlegt met de alcoholbranche over de manier van reclame maken. Op dit moment is er alleen sprake van zelfregulering.

STAP onderzocht 34 sites. Daarvan werden er dertig aangemerkt als aantrekkelijk voor minderjarigen. De website van Heineken staat hoog genoteerd op de lijst van schadelijke internetpagina's. Een woordvoerder zei donderdag in een reactie dat de bierbrouwer zich aan alle voorschriften van de Reclamecode voor Alcoholhoudende drank houdt, ook wat betreft reclame op internet. Verder benadrukte hij dat Heineken zich richt op een publiek van achttien jaar en ouder.

De Katholieke Universiteit Nijmegen begint binnenkort met een nauwkeuriger onderzoek naar de invloed van alcoholwebsites op jongeren onder de achttien jaar.

Dit nieuws kunt u ook per e-mailnieuwsbrief toegestuurd krijgen. Wilt u onze nieuwsberichten iedere maandag en woensdag in uw mailbox ontvangen? Meld u dan hieronder aan als abonnee van de gratisHorecanieuwsbrief van Zibb.nl/horeca.

Uw e-mailadres: