Alles schoon, behalve de spoelknop

De hygiëne van de toiletten in de Nederlandse horeca vertoont de laatste jaren een grillig verloop. In 1999 werd 12 procent schoon bevonden. In 2000 nam het percentage rap toe tot 35. Een jaar later zakte het alweer naar 13 procent schoon en vorig jaar nam het weer toe tot 20 procent.

Dit jaar was het weer iets beter: 22 procent schone toiletten. Dat blijkt uit onderzoek door het testteam van het vakblad voor de schoonmaakbranche Service Management.

Er is nog wel wat te verbeteren. De omschrijvingen in de Toilettest 2003 liepen uiteen van ‘Bril en trekker kun je beter niet aanraken’ tot ‘Alles schoon, behalve de spoelknop’ en ‘Mooie stijlvolle toiletten en kraan met sensor’. In de test is de horeca qua properheid (het visuele aspect telt niet mee in de eindrangschikking) nummer twee, achter de gezondheidszorg. Warenhuizen, bouwmarkten en meubelpaleizen werden derde en openbare gebouwen vierde. Restaurants, cafés en hotels door het hele land werden beoordeeld.

In het algemeen blijken vrouwen toch netter dan mannen. Van de damestoiletten was dit jaar 24 procent schoon (2002: 19 procent), bij de heren ‘maar’ 17 procent (een jaar ervoor 15 procent). In totaal bleken één op de twee brillen verontreinigd.