Brouwer Koninck Bier in grote problemen

Koninck Bier verkeert in zwaar weer. De Belgische brouwer, in de Nederlandse horeca vooral bekend om zijn amberkleurige De Koninck, heeft grote problemen zich staande te houden in de krimpende biermarkt. Op vrijdags wordt er al niet meer gebrouwen.

Dat meldt De Telegraaf. De omzetten van de Antwerpse brouwer lopen de laatste tijd erg terug. Ook de groei van het bier, in het kenmerkende bolvormige glas, is eruit. Dat erkent directeur Bernard van den Bogaert van familiebedrijf Koninck Bier. ‘Met het product is niets mis, alleen zie je dat mensen alternatieven zoeken. Ze drinken meer wijn en gaan minder naar het café. Dat hebben we te laat onderkend’, aldus Van den Bogaert in De Telegraaf.

Van den Bogaert zegt zich niet zonder slag of stoot naar de slachtbank te laten leiden. Al moet de directeur bevestigen dat de brouwerij sinds kort op vrijdags is gesloten uit kostenoverweging. ‘We zullen uit een ander vaatje moeten tappen en het bier moeten promoten bij vooral vrouwen en trendy jongeren. Het feit dat we een speciaal biertje zijn met toch “maar” vijf procent alcohol moeten we als troef uitspelen.’

Om de val te breken, werkt Koninck Bier naast het zoeken van nieuwe doelgroepen ook aan nieuwe bieren. Zo lanceert de brouwer bij het eind van de zomertijd Winterkoninck. Van den Bogaert onderstreept daarbij wel dat de brouwer nooit de zoete kant opgaat en altijd een bitter biertje zal blijven. ‘De Koninck zal geen fruitbier worden. We zullen nooit de zoete kant opgaan, ook al is dat de trend.’

Koninck Bier werd in de jaren tachtig van de vorige eeuw in ons land vooral bekend met de amberkleurige De Koninck in het kenmerkende, bolvormige glas. In ons land heeft het bierbedrijf een behoorlijk marktaandeel in vooral kroegen en eetcafés. Dertig procent van de totale omzet behaalt de Belgische brouwer in ons land. Vooral in studentensteden Groningen en Leiden is De Koninck nog steeds erg populair.