Shell co-hoofdsponsor van Rembrandt 400

Shell zal optreden als co-hoofdsponsor van het Rembrandt 400. Dat heeft de organiserende stichting donderdag laten weten. Rembrandt 400 omvat een groot aantal culturele activiteiten, die in 2006 plaatsvinden ter gelegenheid van het 400e geboortejaar van de Hollandse schilder Rembrandt van Rijn. De activiteiten concentreren zich vooral in Leiden en Amsterdam, de twee steden waar Rembrandt heeft gewoond en gewerkt.

De stichting noch het energieconcern wil laten weten welk bedrag met de sponsoring is gemoeid. Eerder werd bekend dat TNT (post-, express en logistieke diensten) als hoofdsponsor zal optreden.

Er komen tentoonstellingen in het Rijksmuseum, Rembrandthuis, Stedelijk Museum de Lakenhal, Amsterdams Historisch Museum, Bijbels Museum, Joods Historisch Museum en het Mauritshuis. Ook zal er een muscial over Rembrandt worden opgevoerd. De eerste expositie Rembrandt's moeder, mythe en werkelijkheid opent op 16 december in de Lakenhal in Leiden. Een dag later volgt het Rembrandthuis in Amsterdam met een tentoonstelling over Rembrandt en de Engelse etskunst.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen verwacht dat de tentoonstellingen in de musea alleen al 1,5 miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland trekken. De helft van de buitenlanders, naar schatting een kwart miljoen, zal speciaal voor een of meer Rembrandt-exposities komen.