Smoothie en warme sandwich razend populair

Smoothie en warme sandwich razend populair

De smoothie rukt op in de horeca. Dit gaat ten koste van het 'gewone' verse sapje. Merkfrisdranken maken plaats voor huisgemaakte gazeuses en maatschappelijk verantwoord bronwater. De Breezer heeft zijn langste tijd gehad.

Dat blijkt uit onderzoek van vakblad Misset Horeca naar drank- en gerechtintroducties bij 17 grote horecabedrijven, waaronder La Place, AC Restaurants en Sodexho. Belangrijkste trend: gezond, gecombineerd met luxe en duurzaamheid.

Bij de dranken is de smoothie een groot succes. Zeven van de zeventien ondervraagde bedrijven melden de succesvolle introductie van deze mix van vers fruit en (soms) yoghurt. De luxe smoothie verdringt het ‘gewone’ versgeperste sapje.

Andere gezonde drankenintro’s: fruit- en groentensappen in combinatie met kruiden, plus gezonde merkdrankjes als Sprizzo, Healthy Thirst en Adez. Opvallend is de opkomst van maatschappelijk verantwoord bronwater, waarvan een deel van de opbrengst naar de Derde Wereld gaat.

Merkenfrisdranken passé

De merkenfrisdranken staan onder druk. La Place sneed drastisch in het assortiment merken-frisdrank met additieven, en verving deze door huisgemaakte frisdranken en limonades. Andere bedrijven schrapten ooit hippe frisjes als Rivella en Ginger Ale.

Opvallend is de teruggang in de verkoop van de Bacardi Breezer. Bij drie bedrijven (de Beren Holding, Hutten Catering en Hospitality Company) verdween het spraakmakende drankje uit het assortiment, met als reden dat er geen vraag meer naar is.

Grilled sandwich

Bij de gerechten is de populariteit van het warme broodje opvallend. Meerdere ketens melden de introductie van de hot of grilled sandwich. Verder is er een omslag van bake-offbrood naar zelfgemaakt (zuurdesem)brood.

De van oudsher hardlopende broodjes zoals een pistoletje ham-kaas verdwijnen naar de achtergrond. Sommige bedrijven haalden de gewone sandwiches en de basic rauwkostsalades van de kaart.

Opzet onderzoek

Misset Horeca vroeg aan deze 17 grote gastro-ketens wat in het afgelopen jaar hun succesvolste drank- en gerechtintroducties waren en welke artikelen van de kaart werden gehaald. Meewerkende bedrijven AC Restaurants & Hotels, Appèl, Avenance, Beren Holding, Bonheur Horecagroep, Camille Oostwegel Châteauhotels & -Restaurants, Claus Company, Event Company, Haje Restaurants, HMS Host, Hospitality Company, Hutten Catering, Maxeda (La Place), NH Hotels, Sodexho, Starwood Hotels, Van Den Tweel Horeca.

TOP VIJF WINNAARS

1. Hot sandwich

2. Smoothie

3. Luxe salades

4. Noodles

5. Alles wat duurzaam, diervriendelijk, biologisch en regionaal is

GROOTSTE VERLIEZERS

1. Breezer

2. Pistolet

3. Merken-frisdrank met additieven

4. Gefrituurde snacks

5. Ganzenlever

Aan het onderzoek werkten de volgende bedrijven mee:

Ac Restaurants & Hotels, Appèl, Avenance, Beren Holding, Bonheur Horecagroep, Camille Oostwegel Châteauhotels & -Restaurants, Claus Company, Event Company, Haje Restaurants, HMS Host, Hospitality Company, Hutten Catering, Maxeda (La Place), NH Hotels, Sodexho, Starwood Hotels, Van Den Tweel Horeca. Misset Horeca vroeg aan deze 17 grote gastro-ketens wat in het afgelopen jaar hun meest succesvolle drank- en gerechtintroducties waren. Ook vroegen we welke gerechten en dranken van de kaart werden gehaald.

» Bestel hier het trendnummer à €5,- per stuk