Baristakampioen: 'Kwaliteit wint het van kwantiteit

Baristakampioen: 'Kwaliteit wint het van kwantiteit

Jarenlang gingen de koffieleveranciers voor de kilo's, nu kiezen ze voor kwaliteit. Dat concludeert Baristakampioen Jeroen Veldkamp na een rondje langs enkele koffiestandhouders op de slotdag van de Horecava.

Veldkamp is de beste espressomakers van ons land, voorman van het onlangs opgerichte Barista Gilde én ‘koffiemaf’. Tijdens een korte rondgang langs diverse stands slaat zijn espressohart sneller bij zoveel koffiestof. Na een uurtje stands bezoeken weet hij het zeker: ‘Kwaliteit wint het van kwantiteit.’

De koffietoer start bij Henk Langkemper van Espressa. Aan training en advies heeft de Nederlandse horecaondernemer volgens Langkemper de meeste behoefte. Die visie onderschrijft Gino Hübner van Illy. Bij Illycaffé Benelux gaan ze zelfs zover dat na een basiscursus in Nederland, de betere koffiemakers naar een koffie-universiteit in het Italiaanse Triëst worden gestuurd. Jaarlijks zijn dat er ongeveer tien.

De volgende halte is Jolly Caffé. Freek van der Zalm van D.R. Trading Utrecht BV is nu twee jaar bezig het Italiaanse concept te slijten op de Hollandse markt. Vanuit Utrecht moet het concept als een olievlek het land veroveren. ‘Goed in balans. Zou een tikkeltje sterker mogen’, oordeelt Veldkamp over de genuttigde espresso.

Na de Italiaanse koffievloed belanden we aan bij de ‘to go markt’ uit Amerika. Star Pack International levert bekers van de in de Verenigde Staten zo populaire ‘meeneemmarkt’. De wanden van de bekers bestaan uit een binnenkant, golfkarton en buitenkant zodat de koffie langer warm blijft en weinig hitte doorstraalt. De bekers uit Californië kosten € 0,08 per stuk (bij een afname van 50.000 stuks) en kunnen worden voorzien van eigen logo. ‘Ik voorspel een mooie toekomst voor dit product’, stelt Veldkamp.

Ons eindstation is Segafredo met een eigen hard-franchiseconcept. Ons land kent momenteel twee Italiaanse cafés van het concept (Amsterdam en Schiphol) en opent volgens Hendrik Blom van Sefagredo binnenkort nog twee vestigingen. Blom: ‘We streven naar vestigingen in de grote steden van ons land. Voor € 15.000,- kunnen horecaondernemers instappen in het uitgedokterde concept.’

De conclusie van Veldkamp na een uurtje koffieleuten is dat er geen schokkende noviteiten zijn, maar dat alle koffieleveranciers bezig zijn met het kwaliteitsaspect van koffie. ‘Iedereen zoekt toegevoegde waarde. Jarenlang ging het om de kilo’s, nu om de kwaliteit. Alles wordt beter en mooier. De koffiezetter is de laatste gang naar de consument, dus die gaat een steeds belangrijkere rol spelen.’

Veldkamp is de beste espressomakers van ons land, voorman van het onlangs opgerichte Barista Gilde én ‘koffiemaf’. Tijdens een korte rondgang langs diverse stands slaat zijn espressohart sneller bij zoveel koffiestof. Na een uurtje stands bezoeken weet hij het zeker: ‘Kwaliteit wint het van kwantiteit.’

De koffietoer start bij Henk Langkemper van Espressa. Aan training en advies heeft de Nederlandse horecaondernemer volgens Langkemper de meeste behoefte. Die visie onderschrijft Gino Hübner van Illy. Bij Illycaffé Benelux gaan ze zelfs zover dat na een basiscursus in Nederland, de betere koffiemakers naar een koffie-universiteit in het Italiaanse Triëst worden gestuurd. Jaarlijks zijn dat er ongeveer tien.

De volgende halte is Jolly Caffé. Freek van der Zalm van D.R. Trading Utrecht BV is nu twee jaar bezig het Italiaanse concept te slijten op de Hollandse markt. Vanuit Utrecht moet het concept als een olievlek het land veroveren. ‘Goed in balans. Zou een tikkeltje sterker mogen’, oordeelt Veldkamp over de genuttigde espresso.

Na de Italiaanse koffievloed belanden we aan bij de ‘to go markt’ uit Amerika. Star Pack International levert bekers van de in de Verenigde Staten zo populaire ‘meeneemmarkt’. De wanden van de bekers bestaan uit een binnenkant, golfkarton en buitenkant zodat de koffie langer warm blijft en weinig hitte doorstraalt. De bekers uit Californië kosten € 0,08 per stuk (bij een afname van 50.000 stuks) en kunnen worden voorzien van eigen logo. ‘Ik voorspel een mooie toekomst voor dit product’, stelt Veldkamp.

Ons eindstation is Segafredo met een eigen hard-franchiseconcept. Ons land kent momenteel twee Italiaanse cafés van het concept (Amsterdam en Schiphol) en opent volgens Hendrik Blom van Sefagredo binnenkort nog twee vestigingen. Blom: ‘We streven naar vestigingen in de grote steden van ons land. Voor € 15.000,- kunnen horecaondernemers instappen in het uitgedokterde concept.’

De conclusie van Veldkamp na een uurtje koffieleuten is dat er geen schokkende noviteiten zijn, maar dat alle koffieleveranciers bezig zijn met het kwaliteitsaspect van koffie. ‘Iedereen zoekt toegevoegde waarde. Jarenlang ging het om de kilo’s, nu om de kwaliteit. Alles wordt beter en mooier. De koffiezetter is de laatste gang naar de consument, dus die gaat een steeds belangrijkere rol spelen.’