Consumentenvertrouwen zakt verder weg

Consumentenvertrouwen zakt verder weg

Het consumentenvertrouwen, een belangrijke factor voor de horeca, is in november verder weggezakt. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekend heeft gemaakt.

De index van het consumentenvertrouwen kwam in november uit op min 29, tegen min 27 een maand eerder. Ondanks de daling nam de koopbereidheid slechts een fractie af, aldus het CBS. Het aantal consumenten dat in het komende jaar een stijging van de werkloosheid verwacht, is evenwel voor de tweede maand op rij fors gestegen.

Consumenten somberen vooral over het economisch klimaat. Over de eigen financiële situatie oordelen zij ook een stuk negatiever. Wel vinden consumenten het volgens het CBS een iets gunstiger tijdstip om grote aankopen te doen, zoals bijvoorbeeld een auto, meubelen of een wasmachine.

Het consumentenvertrouwen vertoont al een dalende lijn sinds de zomer van 2007. Alleen in augustus van dit jaar was er sprake van herstel, na een dieptepunt van min 31 in juli, maar het pessimisme over de economie neemt weer toe sinds de escalatie van de kredietcrisis in september.