Consumptie lamsvlees stagneert

Consumptie lamsvlees stagneert

De consumptie van lamsvlees in Nederland blijft schommelen op 1,4 kilo per jaar. Dat ondanks diverse pogingen het vlees populairder te maken. Het vleesproduct vecht al enige tijd tegen vooroordelen, imago en prijs.

Dat blijkt uit het vakblad Meat&Meal Management. Nederlanders associëren lammetjes veelal met die leuke, dartelende beestjes in de wei. Dit beeld remt de verkoop van lamsvlees. Daarnaast vinden veel consumenten het vlees te duur. Verder eisen supermarkten uniforme producten in hun schappen. Door het geringe aanbod kunnen veel leveranciers niet aan deze eis voldoen. Ook dit remt de verkoop van het vlees.

In ons land zijn slechts 600.000 slachtlammeren. De prijs van een Nederlandse stukje lam komt al gauw uit op 22 euro per kilo. Een filet uit het verre Nieuw-Zeeland is al gauw vijf euro goedkoper. Daarom is het geringe aanbod in supers veelal afkomstig uit Nieuw-Zeeland.