KHN: 'Consumentenbond geeft scheef beeld in Spa-onderzoek

Drinkers van Spa Rood krijgen op de Nederlandse terrassen vaak leidingwater met bubbels voorgezet. Op vijftien van de 29 bezochte terrassen kregen onderzoekers van de Consumentenbond water uit de kraan in plaats van Spa. Dat schrijft de Consumentenbond in het augustusnummer van de Consumentengids. KHN vindt dat er een scheef beeld wordt geschetst in het Spa-onderzoek.

Nadat de bond bij de horecaondernemers aan de bel had getrokken, kregen de terrasbezoekers van de bond nog steeds op dertien plaatsen leidingwater geserveerd voor de prijs van Spa Rood. Horecagelegenheden gebruiken hun tapinstallaties voor frisdrank om leidingwater met koolzuur te mengen.

In 2000 deed de Consumentenbond het Spa-onderzoek ook al eens. Toen gingen negentien van de 31 onderzochte horecaondernemers in de fout. De nieuwe test wijst uit dat van de negentien waterschenkers er zeven kraanwater serveren, de andere terrassen zetten tegenwoordig mineraalwater in flesjes op tafel.

De Consumentenbond heeft een klacht ingediend bij de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en Koninklijk Horeca Nederland (KHN) gevraagd hun leden op deze vorm van misleiding aan te spreken.

Een woordvoerder van KHN stelt dat de test van de Consumentenbond een scheef beeld geeft, omdat de proefdrinkers terrassen waar mineraalwater in flesjes geserveerd wordt overslaan. ‘Het onderzoek staat niet model voor de hele horeca. Die indruk wordt wel gewekt, terwijl een heleboel horecaondernemers het wel goed doen.'

Een kroegbaas die wordt betrapt op het serveren van kraanwater met prik, kan een boete van 450 euro tegemoet zien. In de praktijk wordt deze zelden uitgedeeld omdat de controleurs van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) verplicht zijn zich van te voren te identificeren bij een horecagelegenheid die zij bezoeken, zegt een VWA-woordvoerster. De VWA kan Spa-drinkers alleen maar adviseren goed op te letten of alleen flesjes te bestellen.