nieuws

‘Ook artikelen over alcohol moeten waarschuwen

Horeca

Een uitspraak van het Franse Tribunaal kan verstrekkende gevolgen hebben voor artikelen van wijnjournalisten en andere publicaties over alcohol. Volgend de Franse rechter moeten ook dergelijke artikelen een alcoholwaarschuwing bevatten.

‘Ook artikelen over alcohol moeten waarschuwen

De zaak was aangespannen door de Franse nationale bond voor preventie van alcoholmisbruik en verslaving tegen de krant Le Parisien. Volgens de bond zijn de wijnartikelen in die krant commercieel van aard, en dienen ze dus de wettelijk voorgeschreven waarschuwing te dragen tegen alcoholmisbruik.

De rechter volgde die redenering en oordeelde dat alle uitingen, commercieel of niet, die het drinken van een alcoholische drank stimuleren, moeten voldoen aan de reclame- en volksgezondheidscodes.

De FIJEV, een internationale federatie van wijn- en drankjournalisten, is verbolgen over de uitspraak en meent dat producten van journalisten slechts informatie bevatten, en geen reclame.

Ook André Sauerbier van Perswijn voorziet een donkere toekomst waarin zijn uitgaven waarschuwingsstickers moeten bevatten met ‘alcohol vernietigt meer dan U lief is’ en internetpagina’s over wijn een banner moeten hebben met ‘Alcohol doodt’, zegt hij op wijn.startpagina.nl.

FIJEV heeft al laten weten in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak. Of deze ook gevolgen kan gaan hebben voor artikelen buiten Frankrijk is nog niet bekend.

Reageer op dit artikel