Prijzenslag supers fnuikt gezonder eten

Prijzenslag supers fnuikt gezonder eten

WAGENINGEN - De prijzenslag belemmert fabrikanten bij aanpassingen om producten gezonder te maken. Dat zei directeur Philip den Ouden van de FNLI donderdag tijdens het symposium Richtlijnen Goede Voeding van NVVL en FNLI.

Het aanpassen van producten is moeilijk zolang in de retail de vier marketing-P's gelden, aldus Den Ouden. 'Die van Prijs, Prijs, Prijs en Prijs.' Tijdens het symposium gingen fabrikanten, overheid en wetenschap in op manieren om nieuwe producten en bestaande producten aan te passen aan de nieuwe richtlijnen goede voeding.

Den Ouden vindt echter dat dat de retail ook een steentje moest bijdragen. 'Er zijn hier geen detailhandelaren. Op het gebied van de groente vindt de enige productinnovatie plaats bij de verwerkte groente, zoals Hak en Knorr Vie. Het grootste deel van de groente wordt echter verkocht onder het huismerk van de supermarkt.'

Uitdagen
De directeur van de federatie voor levensmiddelenproducenten zei dat de detailhandel steeds zegt de fabrikanten uit te dagen om meer te innoveren. 'Dat wil ik nu omdraaien. Wij dagen de supermarkten uit om te innoveren.'