Restaurants moeten meer profiteren van lunchgast

Restaurants moeten meer profiteren van lunchgast

Restaurantgasten willen een snelle, gezonde en comfortabele lunch. Naast zakenlieden nuttigen steeds meer particulieren en toeristen een lunch. Koninklijk Horeca Nederland (KHN) meldt dat er een vernieuwde lunchcultuur ontstaat in ons land.

Dat blijkt uit onderzoek van KHN. Sectorvoorzitter Leo van Eeghem ziet goede kansen voor restauranthouders om te profiteren van de nieuwe trend. ‘Een klein lunchmenu werkt uitstekend. Men wil snel, licht en lekker lunchen. Horecaondernemers die actief promotie maken voor de lunch zien hun lunchbezetting flink stijgen.’

Volgens het onderzoek onder de top-500 van restaurantgids Lekker willen restaurantbezoekers vis, kip en salades als lunchgerecht. Slechts 2,5 procent van de ondervraagden wil alleen vlees als lunchgerecht. 20 Procent bestelt vis en 7,5 procent alleen salades. Overigens beidt 31 procent van de restaurants geen mogelijkheid aan om een lunch te nuttigen.

De gewenste tijdsduur van een lunch bedraagt één uur. Naast snelheid vinden vooral zakelijke lunchgasten bereikbaarheid en parkeerruimte van het restaurant van belang bij de keuze van de eetgelegenheid. Restaurants die een lichte lunch aanbieden krijgen de voorkeur.

28 Procent van de restaurantbezoekers wil het liefst een tweegangenmenu. Deze kost gemiddeld 27,88 euro. 67 Procent van de bezoekers wil een driegangenmenu en betaalt hiervoor gemiddeld 31,07 procent. 32 Procent van de restaurants bieden een tweegangenmenu aan en 34 procent een driegangenmenu.

Verder is opvallend dat 60 procent van de restauranthouder geen promotie maakt voor de lunch. Daar is nog veel te winnen, meldt Van Eeghem. Ook het gebruikmaken van kortingskaarten kan veel winst opleveren voor restauranthouders. 72 Procent van de gasten zegt terug te komen wanneer het restaurant met een kortingskaart werkt.

Het onderzoek van KHN werd in het eerste kwartaal van dit jaar gehouden. Naast restauranteigenaren werden ook gasten en bedrijven ondervraagd. Uit het onderzoek blijkt verder dat de Nederlandse zakenman gemiddeld éénmaal per week in een restaurant luncht.