nieuws

SAIL trekt tussen 1,2 en 1,6 miljoen bezoekers

Horeca

De Amsterdamse horeca kan zich opmaken voor veel bezoekers tijdens SAIL 2010 van 19 tot en met 23 augustus. Het zeilevenement trekt naar verwachting tussen de 1,2 en 1,6 miljoen bezoekers naar de stad. Dat zijn er weliswaar minder dan vijf jaar geleden.

SAIL trekt tussen 1,2 en 1,6 miljoen bezoekers

Het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) spreekt van een globale schatting op basis van de ervaring van SAIL 2005. Toen kwamen 1,8 miljoen bezoekers af op het waterevenement.

Omdat dit jaar SAIL een dag minder is, spreekt de ATCB van een voorzichtige schatting van 1,2 tot 1,6 miljoen bezoekers. Dat is inclusief de kijkers uit Amsterdam zelf.

De omzet per persoon zal dit jaar waarschijnlijk iets lager zijn, meldt ATCB zonder bedragen te kunnen noemen. In 2005 gaf onderzoek van de gemeente Amsterdam aan dat bezoekers van SAIL voor zo’n 90 miljoen euro spendeerden. Van de 1,8 miljoen bezoekers gaf ruim de helft aan dat zij ook een bezoek brachten aan één of meerdere cafés of restaurants.

Sail 2010

ATCB stelt dat de ervaring leert dat zowel dagbezoekers als verblijfstoeristen door de economische omstandigheden op dit moment minder geld besteden. Een schatting voor extra horecaomzet tijdens het zeilevenement van 19 tot en met 23 augustus kan ATCB niet maken.

Hotels in de stad profiteren niet opzichtig veel van het evenement. ‘Voor de hotels levert het geen additionele omzet op omdat het type gast niet veel besteed in het hotel. Wel denk ik dat de horeca rondom het SAIL-gebied en de restaurants in de binnenstad het erg druk zullen krijgen’, zegt Hans Vugts van Hotel Casa 400.

Zeilevenement

Rene Wildeman, general manager van Hotel Amsterdam-De Roode Leeuw, denkt dat het effect op de horeca gering is. ‘Het is voornamelijk een nationaal evenement. Hotels zullen er weinig profijt van hebben. Restaurant en cafés misschien iets meer, maar de meeste bezoekers gaan direct na afloop weer naar huis. Catering is er voldoende op het SAIL-terrein aanwezig’.

General manager Albert Rouwendal van het Mövenpick hotel aan het IJ liet eerder weten veel te verwachten van het zeilevenement. Zijn prominent aan het water gelegen hotel is groot in beeld bij de schepen op water en de bezoekers aan de kant.

Dagbezoekers

Ook Tamara Tong Sang van Hotel Okura Amsterdam onderschrijft dit. ‘Zeker de hotels die in de directe omgeving van SAIL liggen, doen het goed. We zien dat er met name voor deze hotels veel vraag is’, aldus Tong Sang, die verwacht dat er voor de restaurants in het Okura-hotel veel belangstelling is van dagbezoekers van SAIL.

Reageer op dit artikel