FNV Horeca start meldpunt faillissementsfraude

FNV Horeca start meldpunt faillissementsfraude

FNV Horeca opent een meldpunt faillissementsfraude. De vakbond heeft daartoe besloten, omdat het de afgelopen periode steeds meer signalen van dergelijke fraude heeft ontvangen.

Als een werkgever failliet gaat en een nieuwe exploitant neemt de zaak over, dan hoeft deze het personeel niet over te nemen. En daarvoor gebruiken ze soms onoverzichtelijke constructies en schimmige spelletjes.

Onderzoeken tonen noodzaak

Uit eerder onderzoek (2005) is gebleken dat bij 29 procent van de faillissementen in de horeca het vermoeden bestond dat het om faillissementsfraude ging. Daarbij blijkt ook uit ander onderzoek dat de invoering van de nieuwe Wet controle rechtspersonen per 1 juli 2011, die meer toezicht en een strengere aanpak op faillissementsfraude zou beloven, weinig heeft opgeleverd.

Melanie Wever, advocaat bij FNV Horeca: ‘Laat ik vooropstellen dat het merendeel van de bedrijven failliet gaat zonder dat fraude in het spel is, wat natuurlijk heel vervelend is voor werkgever en werknemers. Als blijkt dat een zaak failliet gaat en er een luchtje aan zit, dan doe ik er alles aan om het boven water te krijgen, maar vaak is het moeilijk te bewijzen.’

Fraude moeilijk te bewijzen

Aangezien het vaak moeilijk te bewijzen is dat bij een faillissement sprake is van fraude, heeft FNV Horeca een meldpunt geopend. Afhankelijk van de meldingen zullen deze in een zwartboek worden opgenomen of zal er opnieuw onderzoek uitgevoerd worden om het onderwerp weer prominent op de (politieke) agenda te krijgen.

Bron: APS/ANP