Heineken en NOC*NSF in actie voor verantwoord alcoholgebruik kantine

Heineken en NOC*NSF in actie voor verantwoord alcoholgebruik kantine

Heineken en NOC*NSF hebben vrijdag 22 mei de campagne 'Blijf Helder' afgetrapt. Hiermee willen de brouwer en de overkoepelende sportorganisatie verantwoord alcoholgebruik stimuleren bij sportverenigingen. 'Of je toch even een biertje wil tappen voor het winnende jeugdteam. De bekende sociale druk. Maar het kán gewoon niet.'

Heineken en NOC*NSF werken al jaren samen om verantwoord alcoholgebruik bij sportclubs te stimuleren. En dat is nodig, want slechts 15 procent van de Nederlandse sportverenigingen leeft actief de wettelijke leeftijdsgrens van 18 jaar na. De start van de campagne vond vandaag plaats bij de Koninklijke Haagsche Cricket & Voetbal Vereeniging (HC&VV) in aanwezigheid van Pascal Gilet (algemeen directeur Heineken Nederland), André Bolhuis (voorzitter NOC*NSF) en Sonja Bleuland (Hoofd programmabureau Nationaal Programma Preventie ‘Alles is Gezondheid...’). Volgens Gilet is het de bekende sociale druk en de ons-kent-ons-cultuur die er mede voor zorgt dat barmedewerkers sneller over stag gaan. ‘Iedereen die wel eens als vrijwilliger achter de bar van de sportkantine heeft gestaan, kent het dilemma. Of je toch even een biertje wil tappen voor het winnende jeugdteam. De bekende sociale druk. Maar het kán gewoon niet. De regel is onder de 18 jaar geen alcohol en boven de 18 jaar met mate genieten.’

‘Goed dat Heineken verantwoordelijkheid neemt’
Volgens Feije Dillema, directeur van het Bureau Horeca Bijzondere Wetten, is het juist vanwege die vrijwilligers die achter de bar, dat het nog wel eens mis wil gaan in sportkantines. Daarover zei hij vanochtend op BNR Radio:  ‘Bij reguliere horeca, zoals cafés, restaurants en discotheken, werken mensen die dagelijks met alcoholverstrekking te maken hebben. Sportkantines werken met vrijwilligers. Mensen die af en toe een keer achter de bar staan. Voor die groep is het moeilijker om de regels met betrekking tot alcohol goed in acht te nemen.’ Dillema is te spreken over de campagne en de inzet van met name Heineken: ‘Die brouwer is hofleverancier bij de sportkantines, dus dan is het goed dat Heineken haar verantwoordelijkheid neemt.’

Verenigingen belonen
Verenigingen aangesloten bij de KNVB (voetbal), KNKV (korfbal), KNLTB (tennis) en KNHB (hockey) kunnen zich vanaf vandaag aanmelden. Ze krijgen vervolgens materialen voor in de kantine of het clubhuis waarmee ze verantwoord alcoholgebruik bij de vereniging kunnen stimuleren. Met ‘mystery visits’ wordt vervolgens gekeken hoe succesvol zij hierin zijn. De winnende club mag zich ‘De Helderste Club van Nederland’ noemen. Gilet ‘Met deze campagne willen we juist op een positieve manier clubs ertoe zetten de alcoholleeftijd te handhaven en hen daarvoor te belonen.’ Om Heinekens verbondenheid bij dit onderwerp de benadrukken ondertekende Gilet namens de brouwer ook een pledge in het kader van het nationale preventieprogramma ‘Alles is Gezondheid...’.