Gastvrijheidscoach lanceert app met 'hippe online training' voor horecapersoneel

Gastvrijheidscoach lanceert app met 'hippe online training' voor horecapersoneel

Ontstaan vanuit een missie om horecamedewerkers constant gemotiveerd te houden en het gastvrijheidsniveau te verbeteren, ontwikkelde gastvrijheidscoach Patrick Treichl de app 'Gastvrijheidscoach'. De app, die recent werd gelanceerd, biedt in een besloten omgeving toegang tot online horecatrainingen die niet langer dan vijf minuten duren. 'Dit omdat horecamedewerkers over het algemeen echte praktijkmensen zijn.'

De app en coaching is bedoeld voor medewerkers in de horeca en retail. ‘Of je nu starter bent of al een ervaren medewerker, voor meerdere niveaus en specialisaties worden trainingen aangeboden’, aldus de initiatiefnemer tegenover Misset Horeca. Treichl gaf aanvankelijk fysieke trainingen. ‘Dan merk je dat dit een motivatieboost geeft onder het horecapersoneel, maar ook dat dit na verloop van tijd verslapt. Daarnaast hoorde ik vaak dat door verloop onder het personeel, de training op lange termijn niet het gewenste effect had. Een deel van het getrainde team had dan immers elders al een baan gevonden.’ Met de app zegt Treichl de medewerkers constant gefocust te houden en te inspireren.

App ‘Gastvrijheidscoach

Medewerkers ontvangen dagelijks een gepersonaliseerd berichtje met de melding dat er een nieuwe training of les voor hen klaarstaat. De basistraining duurt 21 dagen en bepaalt het niveau van de medewerker. In de lessen die maximaal 5 minuten duren, worden zes modules behandeld: bewust bedienen, de psychologie achter bedienen, wijnen, verkooptrainingen, praktische vaardigheden en trainingen met productkennis over likeuren, koffie en bieren. De trainingen bestaan uit korte video’s, quizzen, media-opdrachten, challenges en veel tips en tricks. Deze wordt dagelijks afgesloten met een quiz of een opdracht waarop collega’s ook kunnen reageren met een ‘comment’ of een hartje. De werkgever kan aan de achterkant meekijken naar de scores. Die kan daar dan bijvoorbeeld een beloning aan koppelen, om personeel gemotiveerd te houden. Maar ook is het handig om de vervolgtraining te kunnen bepalen. ‘Er komen namelijk steeds meer modules en interviews vrij na het volgens van de basistraining. Als een medewerker heel laag scoort op bijvoorbeeld wijn, dan kan diegene daarna de uitgebreide onlinewijncursus volgen. Maar diens collega kan bijvoorbeeld meer baat hebben bij de training over koffie.’

Kosten

Hoe meer gebruikers per bedrijf, hoe goedkoper de training wordt. ‘Gemiddeld kost het ongeveer 7 euro per gebruiker, per maand.’ Hiermee heeft een medewerker 24/7 toegang tot alle online trainingen en lessen. De videotrainingen zijn opgenomen in een professionele studio en of op een passende locatie, zo vertelt Treichl. In de video’s zijn professionals aan het woord. Zo wordt de wijntraining gegeven door een sommelier en wanneer het over koffie gaat, doet een barista het woord.

Ervaring

De Gastvrijheidscoach app heeft al bijna 10.000 gebruikers.  Niet alleen ondernemers in de horeca, maar ook uitzendbureau Matchpoint Banen in Zeeland maakt gebruik van de app om het gastvrijheidsniveau te verbeteren onder medewerkers. Verder is Treichl in gesprek met twee grote horecaleveranciers. Restaurant Saam in Hoek van Holland heeft goede ervaringen met de app. ‘Ik ben zeer tevreden’, vertelt een fulltime medewerkster. ‘Wel vind ik bij de meerkeuzevragen, het antwoord soms voor de hand liggend.' Treichl: 'De reacties van horecaondernemers zijn zeer positief. Ze zien een gemotiveerder team dat bezig is met haar vak, meer omzet genereert en bewuster is van de beleving van de gast.'

Lees hier meer tips over gastvrijheid in de horeca