KHN: 'Niemand krijgt 90 procent van zijn loonkosten vergoed'

KHN: 'Niemand krijgt 90 procent van zijn loonkosten vergoed'

KHN stelt dat geen enkele horecaondernemer 90 procent van zijn loonkosten vergoed krijgt. 'Ons is gebleken dat in sommige media ten onrechte de verwachting is gewekt dat het 90% van de totale loonkosten betreft', reageert een woordvoerder van de branchevereniging voor de horeca.

Het percentage verwacht omzetverlies over bijvoorbeeld maart, april en mei is het percentage vergoeding over het sv-loon van januari plus 30%, en daarvan 90%. Dan blijft over die 10%. Je krijgt 80% voorschot dus een ondernemer begint met 20% zelf bijleggen. Maar ook wat je aan de 30% opslag tekort komt; zoals de reservering vakantietoeslag en de reservering vakantiedagen (met de sociale lasten hierover) en vaak de hoge ww-premie die je wel een keer moet afdragen, brengen kosten met zich mee', zo legt de woordvoerder uit. 'Bovendien zit in het sv-loon over januari, niet de lonen die je in maart april en mei moet doorbetalen aan werknemers met een oproepovereenkomst die in januari niet werkten en geen loonbetaling kregen. Ook seizoenbedrijven vallen zo buiten de boot, net als bedrijven die na 1 februari zijn overgenomen, etc. Die hebben over januari geen loonsom sv en dus geen vergoeding, zo blijkt uit de regeling. Als alles meezit krijg je dus maximaal 75% van je loonkosten en het kan in genoeg horecasituaties nog meer tegenvallen. KHN maakt zich er hard voor deze zaken te verbeteren om een ongekend omvallen van horecabedrijven te voorkomen.' KHN zette een rekentool online waar ondernemers hun vergoeding kunnen berekenen.

Won Yip: 'feitelijk sprake van misleiding'

Horecaondernemer Won Yip stelt dat hij er voor 40 procent bij inschiet. In het rekenvoorbeeld dat hij maakte samen met horecaondernemer Laurens Meijer, moet de werkgever minimaal 36% van de loonkosten zelf betalen. Yip: ‘Ik begin me steeds meer te irriteren aan politici die daadkrachtig verkondigen dat er 90% steun is. Ze geven een verkeerd beeld en werknemers gaan hier blind vanuit zonder de restricties te bestuderen. Het grote publiek - onze gasten -  leest veelal enkel de kopteksten. Er is feitelijk sprake van misleiding.'

Won Yip (c) Diederik van der Laan

NOW-regeling versoepelen

Diverse brancheorganisaties, waaronder KHN, dringen bij de overheid ook aan om de NOW-regeling aan te passen. Horecabedrijven die onderdeel zijn van een groter concern, worden gedupeerd binnen de huidige maatregel.

NOW-regeling horeca

Ook startende ondernemers die in de referentieperiode nog geen omzet draaiden, komen niet in aanmerking voor de NOW-regeling. Bijvoorbeeld ondernemers die pas in maart 2020 gestart zijn. in de meeste gevallen hebben zij wel een compleet team staan en ook aanloopkosten gemaakt. No Rules van Jacob-Jan Boerma dat nog niet verder was gekomen dan proefdraaien voor familie en vrienden, valt nu buiten de boot. 

Voorwaarden NOW en de horeca

  • Bij de aanvraag committeert de werkgever zich vooraf aan de verplichting géén ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen aan te vragen voor zijn werknemers gedurende de periode waarover de tegemoetkoming ontvangen wordt.
  • De aanvrager verwacht tenminste 20% verwacht omzetverlies;
  • De aanvraag geldt voor een periode van 3 maanden, die eenmalig verlengd kan worden met nog eens 3 maanden (aan de verlenging kunnen nadere voorwaarden worden gesteld);
  • De regeling ziet op omzetdalingen vanaf 1 maart 2020;
  • De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet, maximaal 90% van de loonsom. Hieronder enkele voorbeelden van hoe de relatie tussen omzetdaling en hoogte van de tegemoetkoming uitwerkt:
    -indien 100% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 90% van de loonsom van een werkgever;
    -indien 50% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 45% van de loonsom van een werkgever;
    -indien 25% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 22,5% van de loonsom van de werkgever.
  • Op basis uw aanvraag zal UWV een voorschot verstrekken ter hoogte van 80% van de verwachte tegemoetkoming. Achteraf wordt vastgesteld wat de werkelijke daling in de omzet is geweest.
  • Voor aanvragen boven een nader te bepalen omvang van de tegemoetkoming is een accountantsverklaring vereist.
  • Bij de definitieve vaststelling van de tegemoetkoming vindt nog een correctie plaats als er sprake is geweest van een daling van de loonsom.
  • Werkgevers betalen het loon aan betrokkenen werknemers 100% door als zij gebruik maken van de tegemoetkomingsregeling.
Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.